• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 10 اسفند 1402
کد مطلب : 219646
+
-

احیای شن‌چاله‌هابرای اجرای رویداد گردشگری

نگاه
احیای شن‌چاله‌هابرای اجرای رویداد گردشگری

سیداحمد علوی؛ رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران

اقدامات مدیریت ششم شهر برای تبدیل تهران به مقصد گردشگری، در دست اجرا است چراکه مدیریت اماکن گردشگری و میراثی در شهر تهران یکپارچه نیست و این بزرگ‌ترین ضعفی است که در تهران داریم و منجر به آن شده که شهروندان تهران از اماکن گردشگری و میراثی محله خود اطلاعی نداشته باشند.
تصمیم گرفتیم در شهرداری تهران اماکن گردشگری و میراثی که در هویت شهر و سلامت اجتماعی اثرگذار هستند، بررسی کنیم و متوجه شدیم که مدیریت این اماکن در شهرداری تهران یکپارچه نیستند و پراکنده هستند، بخشی از آن در حوزه معاونت اجتماعی، بخشی در سازمان فرهنگی و هنری، بخشی در اختیار سازمان بازنشستگی و بخش دیگر در دست معاونت خدمات شهری است.
ما در شهرداری نتوانستیم این مورد را یکپارچه کنیم تا مردم احساس کنند این خدمات از طرف شهرداری تهران ارائه می‌شود. راه این بود که سازمان گردشگری ایجاد شود و از دهه ۹۰ این موضوع دنبال شده و سعی کردیم آن را احیا کنیم.
قرار بود شهرداری لایحه سازمان گردشگری را قبل از بودجه ۱۴۰۳ ارائه دهد و در بودجه موضوعات گردشگری را درنظر گرفتیم. هزار میلیارد تومان در بودجه برای موضوع گردشگری به‌صورت مستقیم درنظر گرفته شد تا هم آثار مرمت شوند، هم قطب‌های گردشگری ایجاد شوند و هم بودجه برای گردشگری در دل محلات درنظر بگیریم.
شهرداری لایحه تشکیل سازمان گردشگری را قبل از بودجه نرساند ولی آمادگی داریم هر زمان ارائه شود اقدامات لازم را انجام دهیم چراکه زیرساخت‌ها فراهم شده و آمادگی این را داریم که گردشگری محلات فعال شود و برای سال جدید با تعریف مسیرهای گردشگری و اختصاص اتوبوس‌های گردشگری در دل محلات این طرح را راه‌اندازی خواهیم کرد.
شورای شهر پیگیر راه‌اندازی سازمان گردشگری است تا برنامه‌های پراکنده مدیریت شهری در حوزه گردشگری اثربخش‌تر باشد. لایحه ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری تدوین شده است. منتظریم این لایحه به‌زودی تحویل شورای شهر تهران شود.
در هلدینگ گردشگری شهر تهران به‌دنبال افزایش نظارت بر این حوزه هستیم و قرار نیست که بودجه و کارهای سازمان‌ها و ادارات زیرمجموعه این هلدینگ با یکدیگر ادغام شود، برخی از این کارها و اقدامات و بودجه و اعتبارات قرار است که در بودجه مناطق و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ادغام شود.
همچنین شن‌چاله‌هایی که در منطقه ۱۸ قرار داشتند و تهدیدی برای شهر محسوب می‌شدند قرار شده توسط سازمان نوسازی احیا شوند و به مکان رویدادهای گردشگری تبدیل شوند. شن‌چاله‌ها تبدیل به نقاط بی‌دفاع شهری و تجمع معتادان و محلی امن جهت رشد و تکثیر حیوانات مضرشهری شده‌اند که تبدیل این محل‌ها برای رویدادهای گردشگری می‌تواند این تهدیدها را تبدیل به فرصت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید