• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 10 اسفند 1402
کد مطلب : 219643
+
-

سرنوشت نیروی انسانی در بودجه 1403شهرداری

یادداشت
سرنوشت نیروی انسانی در بودجه 1403شهرداری

ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران

بهترین اتفاق در بررسی بودجه سال 1403، ادامه اولویت حمل‌ونقل عمومی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. سال گذشته ما 10هزار میلیارد تومان اضافه بر بودجه شهرداری به این حوزه اختصاص دادیم و امسال 15هزار میلیارد تومان اضافه کردیم که تقریبا حدود 50درصد بودجه سال آینده شهرداری صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوسرانی، تاکسی، موتورسیکلت برقی و زیرساخت‌های این حوزه خواهد شد. این کار بسیار بزرگی است که اگر محقق شود، سال آینده شاهد تحولی بزرگ در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خواهیم بود که البته سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت چون بخشی از قراردادهایی که شهرداری با تولیدکنندگان داخلی و خارجی منعقد کرده 3‌ساله است، یعنی از پارسال شروع شده و تا سال 1404ادامه پیدا می‌کند و قراردادهای امسال هم ممکن است به سال 1405کشیده شوند. به هر حال این قراردادها برای مردم تهران بسته شده و هر چند این کار دیر انجام شد اما امیدواریم که شاهد نخستین نوسازی‌ها و تسهیل تردد مردم در شهر تهران در امسال و سال آینده باشیم.
موضوع دیگری که در حوزه توسعه حمل‌ونقل باید مورد توجه قرار گیرد موضوع کمبود نیروی انسانی است. براساس اظهارات آقای زاکانی در شورای شهر، قرار است شهرداری دیگر در این زمینه تصدی‌گری نداشته باشد و راننده استخدام نکند. این البته سیاست و خواسته شورا هم هست که شهرداری نگران نیروی انسانی نباشد و این کار را به شرکت‌های سهامی عام واگذار کند. به این ترتیب رانندگانی که این خودروها را در اختیار می‌گیرند علاوه بر سودی که از محل رانندگی می‌برند سهامدار شرکت هم خواهند شد. این ایده بسیار خوبی‌است که اگر اجرایی شود، عملا شهرداری را از تصدی‌گری باز می‌دارد و هم برای رانندگان و مردمی‌ که سهام این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند انگیزه خوبی ایجاد می‌شود. شرکت‌ها هم ظاهرا قرار است از شرکت‌های نسل دوم وابسته به سازمان بازنشستگی شهرداری تهران باشند تا سود آن، هم به جیب کارکنان بازنشسته شهرداری تهران برود و هم به جیب کسانی که این سهام را خریداری می‌کنند. این کاری است که به‌گفته شهردار تهران در زمینه توسعه نیروی انسانی قرار است انجام شود.
دیگر موضوع مورد توجه در بررسی بودجه، موضوع حقوق و دستمزد است. در این زمینه برای کارمندان براساس مصوبه مجلس عمل خواهیم کرد و 20درصدی که در بودجه پیش‌بینی شده برای این کار کنار گذاشته شده است. برای کارگران هم منتظر مصوبه شورای‌عالی کار هستیم، فعلا پیش‌بینی‌هایی انجام شده اما اگر مصوبه شورای‌عالی کار بیش از 20درصد باشد، به شهرداری اجازه می‌دهیم هزینه کند و در متمم اعتبار آن را پیش‌بینی می‌کنیم.
در زمینه تامین نیروی انسانی نیز شورای شهر مطابق برنامه 4ساله شهرداری به شهرداری اجازه داده به میزان 50درصد افرادی که از سیستم شهرداری خارج می‌شوند، نیروهایی با شرایط خاص جذب کند. در زمینه نظارت بر فرایند استخدام‌ها نیز یکی از بحث‌های داغ شورا این بود که سال آینده استخدام‌های شهرداری براساس اولویت‌ها، تخصص و نیاز صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید