• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219428
+
-

انقلاب در حمل و نقل عمومی

از اختصاص سهم 48درصدی به حمل‌ونقل عمومی تا افزایش درآمد پایدار شهرداری تهران در نشست نمایندگان پارلمان شهری بررسی شد

شورا
انقلاب در حمل و نقل عمومی

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

روز گذشته، نشست خبری رئیس شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره تبیین بودجه1403 شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست، مهدی چمران به موضوعات مختلفی چون کلیات بودجه، اهمیت حوزه حمل‌ونقل عمومی در بودجه، اداره ارزان شهر و... پرداخت. همچنین محمد آخوندی به موضوعاتی چون واکاوی بودجه حوزه شهردار، افزایش بودجه مناطق، توجه به مناطق کم‌برخوردار، افزایش درآمدهای پایدار در بودجه سال آینده اشاره کرد. در نهایت ناصر امانی بخش‌هایی از بودجه را که مربوط به حقوق و مزایای کارکنان بود، تشریح کرد.

استفاده از نیروی انسانی و مهندسان ایرانی برای ساخت مسکن

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: در هفته گذشته بودجه۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورای شهر به تصویب رسید و در زمان مقرر خود اعلام شد. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، امیدواریم شهرداری بتواند تفاهمنامه و قراردادهای خود را منعقد و در سال مالی جدید کارهای خود را آغاز کند. بودجه امسال نیز همانند سال گذشته توجه جدی به معضلات شهر تهران داشت و در جلساتی که داشتیم برنامه‌ریزی لازم انجام و بودجه‌ریزی براساس اولویت‌ها صورت گرفت. سال گذشته ۱۰هزارمیلیارد تومان علاوه بر ۵۰هزار میلیارد تومان به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافت. همچنین در متمم بودجه نیز به این حوزه توجه ویژه‌ای صورت گرفت که منجر به قراردادهای خوبی در این حوزه شده است. سال آینده امیدواریم شاهد توسعه این ناوگان باشیم. بودجه امسال ۱۳۵هزار میلیارد تومان بود که ۱۵هزار میلیارد تومان برای بحث حمل‌ونقل اضافه دیده شده است. منابع و مصارف به‌خوبی درنظر گرفته شده است و بودجه به ۱۵۰هزار میلیارد تومان رسید و تصویب شد. نزدیک به ۷۳هزارمیلیارد تومان از کل بودجه دیده شده و نیمی از بودجه۱۴۰۳ برای توسعه حمل‌ونقل عمومی است. بودجه شهرداری در سال‌جاری با احتساب متمم از ۱۰۴همت به ۱۵۰همت در سال آینده رسیده است؛ اینکه متمم ارائه شده به این معناست که درآمدها در حال تحقق است. در بودجه سال آینده عوارض نسبت به حقوق کارمندان کمتر افزایش پیدا کرده؛ تلاش بر این بود کسی که بیشتر ساخت‌وساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. در مسکن بحث چینی و غیرچینی نیست، در ساخت مسکن مهر نیز ترکیه‌ای‌ها در تهران مسکن ساختند و رفتند. سرعت ساخت‌وساز در کشور ما متأسفانه پایین است و ترکیه جلوتر از ماست. یک شرکت ترکیه‌ای در روسیه در حال ساخت مسکن است؛ چراکه روس‌ها اعلام کردند که 2ساله مسکن می‌سازند درحالی‌که این کار را ترکیه یک‌ساله انجام می‌دهد. در ایران موضوع حضور چینی‌ها بیشتر در حوزه سرمایه‌گذاری است و قاعدتا از نیروی انسانی و مهندسان ایرانی استفاده می‌کنند. تلاش ما بر این است که شهر در بخش‌های مختلف ارزان اداره شود. برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمت‌ها ارزان‌تر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزان‌تر کنیم.

تشریح بودجه حوزه دفتر شهردار

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران: در تبیین بودجه۱۴۰۳ نکته مهمی که در نظر داشتیم این بود که احکام برنامه چهارم‌ توسعه شهر مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم برنامه‌های درنظر گرفته شده در این برنامه را از این طریق در بودجه سالانه عملیاتی کنیم. بحث حوزه حمل‌ونقل و ترافیک مورد توجه ویژه قرار گرفته است و شامل چند بخش است؛ بخش اول بودجه ناوگان و توسعه زیرساخت‌هاست که مربوط به نوسازی مترو، خرید واگن، نوسازی اتوبوس، خرید اتوبوس، نوسازی تاکسی‌ها، خرید تاکسی، برقی‌سازی‌ و... می‌شود که توجه ویژه‌ای به آن شده است. بخش دیگر مربوط به تملک‌هاست؛ چراکه پروژه‌هایی در شهر داریم که در بحث تملک دارای مشکل هستند و برای هر یک اعتبار مشخص کرده‌ایم؛ پروژه یادگار امام و... . همچنین به حوزه ساخت این پروژه‌ها توجه ویژه شده است که منظور ما از حوزه حمل‌ونقل این موارد است که حدود نیمی از بودجه به این امر اختصاص دارد. در بحث درآمدی همیشه درآمد پایدار و ناپایدار داشتیم و درآمدهای ارزش‌افزوده که درآمد پایدار است ۱۰درصد نسبت به لایحه شهرداری افزایش یافته و درآمد ناشی از توسعه شهر و شهرسازی را نسبت به لایحه بودجه ۱۰درصد کاهش دادیم که اتفاق مهمی است. بودجه مناطق نسبت به سال گذشته حدود ۵۸درصد افزایش پیدا کرده و عدد مناطق نسبت به لایحه پیشنهادی کاهش نداشت، اما بودجه حوزه شهردار را اگر بخواهم توضیح دهم در ابتدا باید گفت که مسائل تخصصی که به حوزه شهر و شهروندان مربوط است را به مسائل سیاسی گره نزنیم. کسانی درباره بودجه دفتر شهردار مطلب زدند که خودشان می‌دانند این عنوان حوزه شهردار، عنوان جدیدی نیست که اضافه شده است. ما در بودجه عناوین مختلفی داریم؛ برای مثال در بودجه عنوان ماموریت حمل‌ونقل، ماموریت خدمات شهری و... را داریم و یکی از آن حوزه دفتر شهردار است و منظور تمام سازمان‌ها و اداراتی هستند که زیرمجموعه دفتر شهردار فعالیت می‌کنند. در حوزه دفتر شهردار، هزار میلیارد تومان برای سازمان فاوا اختصاص پیدا کرده است. این حوزه شامل مرکز ارتباطات شهرداری، اداره ایثارگران، حراست، بازرسی، گزینش و... است؛ حتی بودجه شورای شهر هم زیرمجموعه این حوزه است. بخش مهم بودجه که کمک‌های شهرداری به مؤسسات خصوصی، افراد حقیقی و حقوقی است ذیل بودجه دفتر شهردار است و بنابراین منظور یک دفتر با 2 تا 3 میز و ۴نفر نیست؛ حوزه شهردار یک تعریف بودجه‌ای است.

افزایش 20درصدی حقوق کارکنان؛ سال آینده

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر: ب
راساس برنامه چهارم، شهرداری موظف شده ۵۰درصد از نیروهای خروجی از مجموعه را وارد کند. این اقدام گامی به‌سوی کوچک‌سازی‌ است. بنابر گزارش‌ها شهرداری تهران این موضوع را رعایت کرده، اما در حوزه استخدامی، شهرداری تابع مقررات کشوری است. استخدام ایثارگران و تبدیل وضعیت آنها براساس قانون باید انجام می‌شد و شهرداری موظف بود نسبت به تبدیل وضعیت این نیروها اقدام کند و بر این اساس باید7 تا 8هزار نفر تبدیل وضعیت شوند. حرکت به سمت کوچک‌سازی‌ از سیاست‌های شوراست و تلاش شد که این مهم حاصل شود. در بودجه سال آینده اعتبارات حوزه نیروی انسانی افزایش یافت و در تبصره‌ها نیز پیش‌بینی شده که اگر در شورای‌عالی کار بیش از ۲۰درصد افزایش پیش‌بینی شود، شهرداری می‌تواند اصلاحیه ارائه دهد. شهرداری موظف شده ۲۰درصد افزایش حقوق که در سال۱۴۰۰ کارمندان شهرداری‌های سراسر کشور به جز تهران از آن استفاده کردند را برای نیروهای شهرداری تهران اجرایی کند. 2600میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و مزایا و رفاهیات بازنشستگان پیش‌بینی شده است و شهرداری موظف شده نسبت به جبران کمبودهای سازمان بازنشستگی اقدام کند. در تبصره‌ای نیز هزینه‌های درمانی همچون حقوق کارکنان به‌صورت ماهانه تسویه خواهد شد تا مراکز درمانی با این ادعا که مطالبات پرداخت نشده، از ارائه خدمات امتناع نکنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید