• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219427
+
-

جغرافیای امنیت سرمایه‌گذاری در ایران

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از بهبود شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران حکایت دارد

گزارش 2
جغرافیای امنیت سرمایه‌گذاری در ایران

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که از پاییز پارسال تاکنون وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران بهتر شده است. در این میان استان‌های هرمزگان و گلستان بهترین وضعیت و استان‌های تهران و کهگیلویه و بویراحمد بدترین وضعیت را از نظر شاخص‌های امنیت سرمایه‌گذاری دارند.
به گزارش همشهری، امنیت سرمایه‌گذاری کلید توسعه پایدار اقتصادی است؛ به همین دلیل اغلب کشور‌های دنیا با بهبود فضای کسب‌وکار و خلق قوانین و مقررات مناسب تلاش می‌کنند فضای سرمایه‌گذاری را در اقتصاد امن‌ترکنند. این موضوع منجر به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و حتی پیشرفت دانش و فناوری می‌شود. درچنین شرایطی تازه‌ترین آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران درحال بهبود است.
طبق این اطلاعات، وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بعد از پاییز 1401فصل به فصل بهتر شده و به میزان چشمگیری بهبود پیدا کرده است. وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در 23فصل گذشته نشان می‌دهد این شاخص در تابستان 1402در مناسب‌ترین حالت قرار داشته است.
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص امنیت سرمایه‌گذاری با محاسبه برخی مولفه‌ها یا نماگر‌های مهم به‌دست می‌آید. درواقع بازوی پژوهشی مجلس با ارزیابی 7نماگر اصلی شامل وضعیت عملکرد دولت در فضای اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان، فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی، تضمین حقوق مالکیت، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات، شفافیت و سلامت اداری، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را محاسبه می‌کند.
اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که نماگر مهمی همچون مصونیت جان و مال شهروندان با 4.71 بهترین عملکرد را داشته است و عملکرد دولت با نمره 6.59 بدترین وضعیت را در میان مولفه‌های تعیین‌کننده امنیت سرمایه‌گذاری داشته است. با این حال باید دقت کرد که نمره عملکرد دولت نسبت به فصول گذشته بهتر شده و از 7.71 به 6.59 رسیده است. عدد 10 به‌معنای بدترین عملکرد است و هرچه این عدد کاهش یابد به‌معنای آن است که نماگر وضعیت بهتری پیدا کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید