• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219416
+
-

عمل به تعهدات در نوسازی

نگاه
عمل به تعهدات در نوسازی

سیدمهدی هدایت؛ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران

منطقه۱۵ شهر تهران یکی از محدوده‌های مهم هدف بازآفرینی سازمان نوسازی شهر تهران است که ما موضوع بازآفرینی را در این محدوده با همراهی شهردار منطقه در ابعاد مختلف مانند نوسازی، ساخت مسکن و تامین خدمات  اجرا خواهیم‌کرد. تا پایان سال پارکینگ بزرگ مینابی با ظرفیت حدود ۴۰۰واحد افتتاح و بهره‌برداری می‌شود و اقدامات خوبی در موضوعات تامین سرانه‌های خدماتی خواهیم داشت. همچنین طبق وعده‌های داده‌شده درخصوص مباحث درمانی، خوشبختانه نقشه‌های مراکز درمانی پیش‌بینی شده، تهیه و تا پایان سال عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود. علاوه بر آن بازگشایی چندین معبر که جزو تعهدات ما بود هم انجام خواهد شد. منطقه15 در میزان صدور پروانه طی 2سال(1401و1402)، جزو مناطق اول بود و اکنون هم در قرارگاه جهادی مسکن و هم ساخت مسکن در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده بیشترین آمار صدور پروانه را دارد و رتبه اول را کسب کرده است.
به‌هرحال سعی داریم تا در کنار ساخت و نوسازی مسکن‌ها، سرانه‌های هفت‌گانه(خدماتی، اجتماعی، ورزشی و...) را هم تامین کنیم. سازمان نوسازی شهر تهران چندین پروژه تامین مسکن معوض را در محدوده منطقه15 در حال اجرا دارد. یکی از پروژه‌های مهم سازمان نوسازی که در تقاطع بزرگراه امام علی(ع) چندین سال است، متوقف و به‌ صورت گود رها شده بود، تعیین تکلیف شد و در روزهای آتی اجرای این پروژه عملیاتی می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان طرح مسکن معوض برای نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کرد.
با افزایش قیمتی که در بحث مسکن و اجاره آن در شهر تهران وجود دارد، منطقه۱۵ ظرفیت ایجاد مسکن‌های کم‌هزینه برای خانواده‌های کم‌برخوردار را دارد. براین اساس شاهد روند صعودی آمار صدور پروانه در این محدوده هستیم. درواقع بیشتر معاملات مسکن را در این محدوده‌ها داریم که این امر منجر به نوسازی هم شده و تلاش ما این است که بتوانیم در کنار ساخت مسکن توجه ویژه‌ای هم به موضوع خدمات داشته باشیم؛ چرا که نیاز اصلی مردم در این محدوده است و دولت نیز وظیفه دارد همه خدمات زیرساختی را در کنار این نوسازی‌ها، برای مردم تامین کند.
یک برنامه مشترک هم برای منطقه15 تهیه کرده‌ایم که بخشی از آن وظیفه دولت است و در حال پیگیری هستیم. همچنین در ستاد بازآفرینی شهر تهران در استانداری که تمامی دستگاه‌های اجرایی حضور دارند، درباره موضوعاتی نظیر تکمیل کلانتری، تامین روشنایی، تامین زیرساخت‌ها در بحث فاضلاب گفت‌وگوهایی انجام شده است.
در تامین سرانه‌های آموزشی با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که آموزش و پرورش و سازمان نوسازی باید این خدمات را تامین کنند. ما در سازمان نوسازی، فعال هستیم اما باید دولت هم به لحاظ تکالیفی که در این محدوده‌ها دارد در ابعاد مختلف خدماتی را ارائه دهد. با وجود تامین زمین و وجود سازمان‌های خصوصی، هنوز آموزش و پرورش و سازمان نوسازی در این محدوده‌ها کاری انجام نداده‌اند. حتی پذیرفته‌ایم که از املاک خودمان با کاربری آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. یکی از مشکلاتی که ما در محدوده بافت داریم کمبود سرانه‌های آموزشی است که نیاز جدی ساکنان محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید