• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219401
+
-

نوادگان قاجار؛ آرمیده در گورستان متروکه

نوادگان قاجار؛ آرمیده در گورستان متروکه

   قبرستان تاریخی
   میدان شهید شهریاری دانشگاه شهید بهشتی


بقعه امامزاده عزیزبن محسن‌بن موسی کاظم(ع) برای اهالی اوین از تقدس خاصی برخوردار است و به همین دلیل قدیمی‌ها اموات‌شان را در محدوده اطراف این امامزاده دفن می‌کردند. دفن اموات در محدوده اطراف امامزاده عزیز(ع) تا سال 1347ادامه داشت، اما مسئولان دانشگاه شهید بهشتی از این کار ممانعت کردند و به همین دلیل قدیمی‌ترین قبرستان اوین آرام‌آرام متروکه شد. قبرستان قدیمی اوین، محل دفن نوادگان
 عباس میرزا، از شاهزادگان قاجار و فرزند فتحعلی‌شاه، است و فرزندان عبدالصمدمیرزا، یکی دیگر از نوادگان شاهزاده‌های قاجار که از خاندان سالور بوده‌اند، کمی آنطرف‌تر دفن شده‌اند.
یکی از این سنگ‌قبرها به سال 1311و دیگری به سال 1324تعلق دارد. گفته می‌شود نوادگان قاجار که در قبرستان اوین دفن شده‌اند هرگز وارد عالم سیاست نشدند و از چهره‌های علمی و فرهنگی زمانه خودشان بوده‌اند. بعد از توافق با اهالی اوین، نوادگان قاجار در قبرستان این روستا دفن می‌شوند و آرامگاهی هم برای آنها ساخته می‌شود که قرار بود در طرح ساخت دانشگاه تخریب شود اما با پیگیری‌های خاندان سالور و توافقی که حاصل شد این آرامگاه تاریخی از گزند تخریب‌ها در امان ماند. طبق توافق، خاندان سالور تهیه سیمان برای ساخت دانشگاه ملی سابق و شهید بهشتی کنونی را برعهده می‌گیرند و در ازای آن آرامگاه فرزندان عبدالصمد میرزا دست‌نخورده در اوین باقی می‌ماند. تصور اشتباهی که درباره قبرستان تاریخی اوین وجود دارد این است که عده‌ای با عنوان «قبرستان دانشگاه» از آن یاد می‌کنند درحالی‌که دانشگاه چند قرن بعد از قبرستان ساخته شده است. تصویری کمیاب از امامزاده عزیز(ع) وجود دارد که قبرستان اطراف آن هنوز شکل نگرفته است. اگر به این تصویر استناد کنیم، باید بگوییم که قبرستان اوین بعد از دفن امامزاده عزیز(ع) خانه‌های مسکونی در این بخش از قریه اوین شکل گرفته و اجداد بسیاری از اهالی اوین در همین گورستان دفن شده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید