• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 اسفند 1402
کد مطلب : 219307
+
-

ماجرای پول اوراق مشارکت مترو

سال گذشته با موافقت وزیر کشور و با مجوز سازمان برنامه و بودجه، مبلغ 2400میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط متروی تهران منتشر شد که پول بخشی از این اوراق مشارکت همچنان از سوی بانک عامل یعنی بانک شهر، پرداخت نشده و این تأخیر در پرداخت موجب شده تا شایعه بلوکه‌شدن یا توقیف آن از سوی بانک شهر قوت بگیرد. اما روز گذشته معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با ارائه توضیحاتی درباره معطل ماندن پرداخت بخشی از اوراق مشارکت متروی تهران برای سال۱۴۰۱، شایعه بلوکه شدن این مبالغ را رد کرد.
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد چرایی معطل ماندن پرداخت بخش عمده اوراق مشارکت سال۱۴۰۱ متروی تهران از سوی بانک شهر، گفت: موضوع توقیف یا بلوکه کردن پول اوراق مشارکت نیست؛ بلکه شهرداری تهران برای پرداخت ۱۵درصد پیش‌پرداخت قرارداد ساخت ۶۳۰دستگاه واگن از محل فاینانس خارجی باید حواله نفتی می‌گرفت که بخشی از این حواله نفتی محقق نشد؛ لذا شهرداری تهران تسهیلاتی را از بانک شهر دریافت کرده است.
او با بیان اینکه این تسهیلات از سوی شهرداری و بانک مرکزی تضمین شده است، گفت: اوراق مشارکت شرکت مترو، جزو تضامین این تسهیلات است؛ ولی در تعامل با بانک شهر، مبالغ این اوراق کم‌کم آزاد شد؛ به‌گونه‌ای که رقم ۲۴۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت سال۱۴۰۱ مترو، با پرداخت‌های نوبتی در حال حاضر به ۱۵۰۰میلیارد تومان کاهش یافته و به ‌تازگی نیز ۲۰۰میلیارد تومان از این محل از بانک شهر اخذ شده است.

پول اوراق مشارکت به مرور آزاد می‌شود
هرمزی با رد هرگونه بلوکه‌شدن یا توقیف مبالغ حاصل از فروش اوراق مشارکت مترو در بانک شهر، گفت: این لفظ درست نیست؛ چرا که اوراق ضمانتی برای دریافت تسهیلات از بانک شهر برای ساخت ۶۳۰واگن از محل فاینانس بوده و در تعامل با بانک عامل نیز این مشکل در حال رفع است. معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران گفت: در هفته جاری نیز شهرداری تهران جلسه‌ای با مسئولان وزارت نفت خواهد داشت تا حواله نفت جدید اخذ شود و بتوانیم با تخصیص آن، بخش دیگری از پول اوراق مشارکت را آزاد کنیم. بنا بر اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، از سال۱۳۹۴ که برای نخستین بار مسئله کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی محقق شد، شرکت متروی تهران تاکنون در مجموع ۷۳۵۰میلیارد تومان وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت را دریافت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید