• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21903
+
-

چغندر قند؛ جایگزین سیب‌زمینی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل: عیار چغندر قند برداشت شده در دشت اردبیل 17 درصد است

چغندر قند؛ جایگزین سیب‌زمینی

 یاشار پورمجید | اردبیل - خبرنگار:

با کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل و شدت یافتن خطر فرونشست زمین، ترویج کشت‌های جایگزین سیب‌زمینی در این منطقه ضرورت یافته است و مسئولان در تلاشند کشت چغندر قند به شیوه نشایی را جایگزین سیب‌زمینی کنند. گفت‌وگوی ما را با خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در این باره بخوانید.

آیا جایگزینی کشت چغندر قند به جای سیب‌زمینی در دشت اردبیل، بهره‌دهی لازم را دارد؟

بله. علاوه بر نیاز کمتر چغندر قند به آب، این محصول مقاومت بیشتری در مقابل خشکی یا شوری خاک، نوسان‌های دمایی و سرما و گرما دارد. عیار چغندر قند برداشت شده در دشت اردبیل 17 درصد یعنی 2 درصد بالاتر از استاندارد ملی است. همچنین بزرگ‌ترین کارخانه تولید قند کشور در شرکت کشت و صنعت مغان قرار دارد که قند موجود در چغندر قند را استحصال می‌کند. به همین دلیل سال گذشته طرح کشت چغندر قند به جای سیب‌زمینی در 700 هکتار از مزارع دشت اردبیل اجرا شد و قرار است سال به سال سطح زیر کشت آن بیشتر شود.

 اما چغندرکارانی که سال گذشته محصول خود را به کارخانه قند کشت و صنعت مغان فروخته‌اند، هنوز بهای آن را دریافت نکرده‌اند.

دلیل  این مشکلات دیر فروش‌رفتن شکر تولید شده در کارخانه مغان به دلیل دپوی شکر وارداتی در انبارهاست. به همین دلیل نمی‌توان به بهانه این مشکلات مقطعی پیگیری راهبرد جایگزینی کشت را کنار گذاشت.

گویا مسئولان جهاد کشاورزی قصد دارند برای کاهش مصرف آب، کشت چغندر قند به شیوه نشایی را ترویج کنند. مگر انتخاب خود چغندر قندبرای کاهش مصرف آب نبوده است؟

هرچند چغندر قند آب کمتری از سیب‌زمینی مصرف می‌کند، اما باز هم نیاز آبی بالایی در طول دوره رشد 180 تا 200 روزه دارد. از سوی دیگر، در کشت‌های جایگزین هم باید صرفه‌جویی آب پیگیری شود. از این رو ترویج کشت نشایی به جای کشت‌های سنتی ضروری است.

کشت نشایی چه مزیت‌هایی دارد؟

در روش کشت نشایی بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری می‌شود و در مصرف نهاده‌های تولید صرفه‌جویی می‌شود. در نتیجه نیاز به آبیاری محصول 3 تا 4 نوبت کمتر می‌شود و علاوه بر کاهش مصرف آب، استفاده از سموم آفات نباتی و علف‌کش‌های شیمیایی کاهش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید