• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218940
+
-

دست برتر ایران در دریا

شناورهای گشتی - رزمی «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» به سازمان رزم نیروی‌دریایی سپاه پاسداران ملحق شدند

گزارش
دست برتر ایران در دریا

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

نیروهای مسلح ایران در سال‌های اخیر گام‌های بلندی درمسیر تقویت روزافزون توان رزم و دفاع دریایی کشور برداشته‌اند که تازه‌ترین اقدام دراین زمینه، الحاق شناورهای گشتی -  رزمی «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» به سازمان رزم نیروی‌دریایی سپاه پاسداران است. مراسم الحاق شناورهای جدید درحالی با حضور سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، برگزار شد که گفته می‌شود این دو شناور رادارگریز و از کلاس «شهید سلیمانی» هستند و توان رزم دریایی نیروهای مسلح کشور را به صورت قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. براساس اطلاعات منتشر شده، «شهیدصیادشیرازی» و «شهید حسن باقری» نخستین شناورهای بلند ساخت نیروی دریایی سپاه‌پاسداران به‌شمار می‌روند که طراحی آنها به‌صورت کامل ازسوی متخصصان داخلی انجام شده‌است و از قابلیت‌های ویژه‌ای نیز برخوردارند. مجهز بودن این شناورها به موشک‌های پدافندهوایی «صیاد» و «نواب» با بردهای به ترتیب «بلند» و «متوسط» ازجمله ویژگی‌های این دو شناور به‌حساب می‌آید که توان رزم ویژه‌ای به آنها بخشیده ‌است.

نخستین شناور 68متری سپاه
فرمانده نیروی‌دریایی سپاه‌ پاسداران در مراسم الحاق شناورهای «شهید صیاد شیرازی» و «شهید حسن باقری» با بیان اینکه این دو شناور، از کلاس شناوری «شهید سلیمانی» به مناطق اول و دوم نیروی دریایی سپاه ملحق خواهند شد، گفت: شناور شهید حسن باقری در مرکز تخصصی نیروی‌دریایی سپاه ساخته شده و مفتخریم که نخستین شناور 68متری را دراین نیرو طراحی کرده و ساخته‌ایم. سردار علیرضا تنگسیری با تاکید بر اینکه طراحی، ساخت و الحاق این شناورها براساس نقشه راه ترسیم شده ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب انجام شده‌است، افزود: براین اساس شناورهای سبک، به‌عنوان اصلی‌ترین شناورها، به ناوگان نیروی‌دریایی سپاه ملحق می‌شوند که توان تحرک بالایی هم دارند. وی با بیان اینکه این شناورها قادرند 3 فروند شناور موشک‌انداز را با خود حمل کنند، ادامه داد: بالگرد نیز دراین شناورها وجود دارد و می‌توانند «رزم نزدیک» را در دوردست انجام دهند. تنگسیری به این نکته هم اشاره کرد که تاب‌آوری این شناورها برای اقیانوس طراحی شده‌است.

کوچک‌ترین تهدیدی، جدی تلقی می شود
رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز دراین مراسم با بیان اینکه سرعت به نتیجه رسیدن تحقیقات تا شکل‌گیری محصول و سپس تولید آنها در نیروی دریایی سپاه کم‌نظیر است، گفت: طی مرحله ایده تا شکل‌گیری محصول و به‌کارگیری آن در زمانی اندک و با حرکت جهادی اتفاق می‌افتد. سرلشکر محمد باقری عنوان کرد: وقتی به نخستین شناورهایی که رزمندگان با آنها در دوران دفاع مقدس با دست خالی در خلیج فارس حضور پیدا می‌کردند و در برابر دشمنان حاضر می‌شدند نگاه می‌کنیم و می‌بینیم امروز چنین شناورهایی با فناوری روز دنیا در اوج تحریم ایران اسلامی طراحی و تولید شد‌اند، به چنین پیشرفتی افتخار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه بازدارندگی دفاعی جمهوری‌اسلامی سپر پایداری برای امنیت ملی و دفاع ملی کشور ایجاد کرده‌است، ادامه داد: با این وجود نیروهای مسلح مکلفند کوچک‌ترین تهدید را کاملاً جدی تلقی کرده و احتمال آن را بالا فرض و خود را برای این شرایط آماده کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید