• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218891
+
-

«اوپنهایمر» فاتح اسکار بریتانیا

جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (British Academy Film Awards) که به اختصار «بَفتا» (BAFTA) خوانده می‌شود، هر ساله به بهترین‌های سینمایی تعلق می‌گیرد. هفتادوهفتمین دوره این جوایز شب یکشنبه برای تجلیل از بهترین فیلم‌های بریتانیایی و خارجی سال2023 در سالن رویال فستیوال لندن برگزار شد. بفتا معادل بریتانیایی اسکار است و جوایز آن اعتبار فراوانی برای برگزیدگانش به همراه دارد.
اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان که حسابی در فصل جوایز درخشیده و تقریبا هر جایزه مهمی در عالم سینما را گرفته و به‌احتمال زیاد در ایستگاه پایانی فصل جوایز هم مجسمه طلایی اسکار را به‌دست خواهد آورد، برنده بزرگ دیشب بود. این فیلم در ۱۳شاخه نامزد دریافت جایزه بود و در نهایت موفق شد ۷جایزه مهم بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین نقش اصلی مرد، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی و بهترین تدوین را دریافت کند.
کریستوفر نولان که یکی از بهترین و موفق‎ترین کارگردانان بریتانیایی است، بالاخره موفق شد برای فیلم آخرش نخستین جایزه بفتای خودش را دشت کند. او قبلا 8بار نامزد دریافت این جایزه شده بود که تا دوشنبه‌شب بخت یارش نبود به این جایزه برسد. کیلین مورفی هم برای بازی در نقش رابرت جی. اوپنهایمر در رشته بهترین بازیگر مرد نقش اول مجسمه بفتا را به دست آورد و احتمالا سرانجام برای این نقش به مجسمه طلایی اسکار هم دست خواهد یافت.
دیگر فیلم موفق فصل جوایز که معمولا در شاخه‌های کمتری از «اوپنهایمر» نامزد می‌شود و طبعا هم جوایز کمتری به‌دست می‌آورد، یعنی «بیچارگان» به کارگردانی یورگوس لانتیموس هم در ۱۱بخش نامزد بود که درنهایت ۵جایزه شامل بهترین بازیگر نقش اصلی زن، بهترین طراحی تولید، بهترین طراحی لباس، بهترین گریم و بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کرد.
بازنده بزرگ این شب درام حماسی «قاتلان‌ماه کامل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بود که در ۹شاخه نامزد بود، ولی هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد.
فیلم زن‌‌ «باربی» به کارگردانی گرتا گرویگ و «استاد» ساخته بردلی کوپر هم دست خالی مراسم بفتا را ترک کردند.
جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان هم به ساخته جدید جاناتان گلیزر یعنی «منطقه مورد علاقه» رسید که علاوه بر این، دو جایزه بهترین فیلم بریتانیایی و بهترین صدا را هم کسب کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید