• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218797
+
-

احداث مجتمع ایستگاهی بهار

نگاه
احداث مجتمع ایستگاهی بهار

محمد‌جواد خسروی؛ شهردار منطقه18

طرح تی‌اودی (TOD) در منطقه18 به مرحله اجرا رسیده است. این طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی است؛ یعنی اینکه محدوده مسکونی، پارک‌های عمومی و میادین، کاربری‌های تجاری و خدماتی، همگی در امتداد هم قرار گرفته و درنهایت می‌توان با حمل‌ونقل همگانی به همه این موارد دسترسی داشت. این نوع از توسعه (TOD) راهکاری است که در دهه۱۹۹۰ میلادی به‌عنوان راهکاری برای غلبه بر معضلات شهری مانند ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی ارائه و مورد توجه قرار گرفت. از اهداف اصلی این رویکرد می‌توان به تشویق شهروندان برای استفاده بیشتر از حمل‌ونقل همگانی، کاهش تعداد و طول سفر با خودروی شخصی، افزایش پیاده‌مداری و توسعه حمل‌ونقل غیرموتوری و ایجاد تحول و تنوع کالبدی در بناها و پهنه‌ها با کاربری‌های مختلط زمین از طریق توسعه حمل‌ونقل همگانی‌محور اشاره کرد.
طبق این رویکرد که بر ایجاد کاربری مختلط در فاصله پیاده‌روی (معمولا به شعاع ۶۰۰ تا ۸۰۰ متر از ایستگاه است، ولی بسته به عملکرد ایستگاه و شرایط محلی متفاوت است) از ایستگاه حمل‌ونقل همگانی تأکید دارد. طراحی، چیدمان و اختلاط کاربری‌ها با تأکید بر ایجاد محیط پیاده‌محور و تقویت استفاده از حمل‌ونقل همگانی مورد نظر است. در این نوع از توسعه (مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی) 8 اصل مدنظر است که همین موارد اجرای آن در کلانشهری چون تهران را ضروری کرده است. انسان‌محوری و پیاده‌محوری، توسعه محلات شهری بر مبنای رفت‌وآمد افراد پیاده و دوچرخه‌سوار، اولویت بخشی به شبکه حمل‌ونقل غیرموتوری، ایجاد ارتباط و نفوذپذیری، ایجاد شبکه‌ای متراکم از معابر حمل‌ونقل همگانی انبوه‌بر و ... اصولی هستند که با اجرای این طرح قطعا محقق می‌شوند و به واسطه آن می‌توان شاهد کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتختی با آسمان خاکستری بود. مدیریت شهری در دوره ششم از همان ابتدا دغدغه عملیاتی شدن این طرح را داشت و با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد آغاز اجرای آن هستیم که شهرداری منطقه 18در این مقوله پیشگام بوده و مجوز ایجاد مجتمع ایستگاهی بهار را دریافت کرده است.
براساس برخی مستندات (مصوبه197 شورای شهر و آخرین مصوبه در 24خرداد سال1400 شورای ‌عالی شهرسازی و معماری، برنامه 5ساله سوم توسعه شهر و تبصره4 مصوبه شورا در 24بهمن امسال با همکاری شرکت مترو) سال گذشته برای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی به‌عنوان سیاست حاکم بر تهیه طرح‌های توسعه و عمران شهری و فراشهری، نسبت به تهیه و ارسال طرح امکان‌سنجی مجتمع ایستگاهی موسوم به بهار (TOD) به کمیسیون ماده 5 اقدام شد. در واقع این طرح، نخستین طرح مصوب مجتمع ایستگاهی است که 9آبان سال گذشته طی بند3 صورتجلسه شماره649 کمیسیون ماده5 تصویب شد.
این مجتمع ایستگاهی 6هکتاری در محدوده جغرافیایی ناحیه 3منطقه و در محله صاحب‌الزمان قرار گرفته که از شمال به بلوار 35متری معلم، از غرب به بلوار 45متری شهید قربانخانی و از شرق به خیابان 20متری رضایی منتهی می‌شود و خط11 مترو به‌صورت مشخص از محدوده مداخله این پلاک عبور می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید