• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218792
+
-

تلاش برای پیشگیری از آسیب‌های ‌اجتماعی

یادداشت
تلاش برای پیشگیری از آسیب‌های ‌اجتماعی

نرگس معدنی‌پور؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

موضوعات آسیب‌های اجتماعی متعدد است و از ابعاد مختلف می‌توان به این مقوله پرداخت، اما یکی از چالش‌هایی که امروز شهروندان به‌ویژه خانواده‌ها با آن مواجه هستند، وجود آسیب‌های اجتماعی در بوستان‌هاست. این فضاهای عمومی متعلق به شهروندان است و خانواده‌ها تمایل دارند اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند و از امکانات رفاهی، تفریحی و ... استفاده کنند، اما وجود آسیب‌هایی چون حضور معتادان و ... این فضاها را برای خانواده‌ها ناامن کرده است و به‌نظر بهترین راهکار برای برون‌رفت از این چالش اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در بوستان‌ها و فضاهای عمومی است، چرا که با این کار پای خانواده‌ها به این فضاها باز و این‌بار ماجرا معکوس می‌شود. حضور خانواده‌ها این فضاها و این معضلات را به حداقل می‌رساند.
همچنین در یک طراحی خلاقانه می‌توان با ایجاد مراکز فرهنگی، هنری و اجتماعی در بوستان‌ها و اجرای برنامه‌های متنوع، تا حدود زیادی از بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد، زیرا تمام تلاش مدیریت شهری در این دوره جلب مشارکت شهروندان و سایر دستگاه‌ها برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و همواره نسبت به موضوعات آسیب‌های اجتماعی باید رویکرد پیشگیرانه داشت و در این خصوص باید اقدامات فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی انجام شود.
نکته حائز اهمیت دیگری که نباید مغفول بماند این است که در برنامه‌ریزی برای جلوگیری از به‌وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی باید درخصوص افرادی که دچار آسیب شده‌اند هم اقدامات لازم صورت پذیرد. همچنین ضرورت دارد این موضوع به‌صورت خرد در مناطق به‌صورت منسجم پیگیری شود و با توجه به حساسیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد اقدامات باید با مطالعات و پژوهش‌های علمی اجرایی شود و استفاده از تخصص افرادی که دانش و تجربه کافی در این حوزه دارند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
مورد دیگری که در حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح می‌شود، هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها و ... است. شهرداری در این حوزه متولی نیست و در راستای مسئولیت اجتماعی به موضوع ورود می‌کند و تا‌کنون هم با احداث یاورشهر، مددسرا، همراه‌سرا و ... گام‌های خوبی برداشته و به تعهدات خود عمل کرده است. بنابراین ضرورت دارد تا سایر دستگاه‌های متولی کنار شهرداری تهران قرار گیرند و شاهد کاهش چشمگیر آسیب‌های اجتماعی در تمام بخش‌ها باشیم. البته با انتخاب شهردار تهران به ‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی به افزایش هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها و ... امیدواریم و به ‌نظر اقدامات خوبی در راستای پیشگیری، مقابله و کنترل آسیب اجتماعی در پایتخت صورت گرفته و تداوم خواهد داشت.
نکته آخر هم توجه به کارکرد نهاد خانواده است. معتقدم برای پیشگیری از آسیب اجتماعی باید به کارکرد نهاد خانواده توجه ویژه‌ای داشت و برای تحکیم و استحکام بنیان خانواده، بهبود وضعیت خانواده در شهر، ارتقای کیفیت زندگی و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی برنامه‌ریزی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید