• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 28 بهمن 1402
کد مطلب : 218634
+
-

خداحافظی با ترافیک آزادگان

لاین کندروی شمالی بزرگراه آزادگان در قالب صدو‌یکمین رویداد امید و افتخار امروز به بهره‌برداری می‌رسد

امید و افتخار
خداحافظی با ترافیک آزادگان

زینب زینال‌زاده -روزنامه‌نگار

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه طرح‌های بزرگراهی که منجر به کوتاه‌شدن مسیر ترددهای درون‌شهری می‌شود، در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری قرار دارد که بهره‌برداری از آنها در قالب رویداد امید و افتخار صورت می‌گیرد. امروز صدویکمین رویداد امید و افتخار اختصاص به محور بزرگراهی آزادگان دارد؛ کمربند جنوبی پایتخت  که منجر به اتصال شمال‌غرب به جنوب‌شرق تهران می‌شود و با این محور دسترسی شهروندان تسریع و تسهیل خواهد شد.

راهکاری برای باز شدن گره‌های ترافیک
بزرگراه آزادگان بیش از 38کیلومتر طول دارد که از تقاطع بزرگراه شهیدخرازی در شمال‌غرب تهران آغاز و تا سه‌راه افسریه در جنوب‌شرق ادامه می‌یابد. اتصال این محور بزرگراهی به 13بزرگراه شهر تهران و مبادی ورودی و خروجی پایتخت، آن را به یک شاهراه مواصلاتی و کمربند اصلی جنوب تبدیل کرده است. معاون فنی و عمران شهردار تهران می‌گوید: «براساس مطالعات ترافیکی و بررسی آمارها حدود 8هزار دستگاه وسیله نقلیه در ساعات اولیه روز در محور شرق به غرب بزرگراه تردد می‌کنند. همین حجم از تردد سبب افزایش بار ترافیک در آن شده بود و از سوی دیگر هم نبود مسیرهای کندرو در بخش‌هایی از این بزرگراه باعث ایجاد اختلال در ورودی و خروجی معابر با ترافیک خطوط تندروی بزرگراه آزادگان می‌شد.» هادی حق‌بین با بیان اینکه ایجاد گره‌های ترافیکی، پس‌زدگی بار ترافیک و گاه وقوع تصادفات در این محور بزرگراهی تکمیل پروژه مسیرهای کندرو را تسریع کرد، گفت که با بهره‌برداری از این پروژه قطعا شاهد روان‌سازی‌ و ایمن‌سازی‌ ترافیک و تسهیل عبور و مرور خودروها خواهیم بود.

اتمام پروژه پس از 21‌ماه تلاش
اردیبهشت سال گذشته بود که عملیات تکمیل پروژه مسیر کندرو آغاز شد. معاون فنی و عمران شهردار تهران با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «احداث و تکمیل مسیر کندروی شمالی در بخش حدفاصل خیابان فداییان اسلام تا بزرگراه شهید تندگویان پس از 21‌ماه به اتمام رسید.» به‌گفته حق‌بین تکمیل کندروی شمالی بزرگراه آزادگان و اصلاح هندسی دسترسی‌های تندرو به کندروی این محور بزرگراهی، منجر به اصلاح تبادلات عبور و مرور می‌شود و قطعا با بهبود تردد خودروها شاهد کاهش بار ترافیک خواهیم بود. آنطور که او عنوان کرد: «بهره‌برداری از لاین کندروی بزرگراه آزادگان علاوه بر روان‌سازی ترافیکی، کاهش قابل توجه زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلودگی هوا را در پی خواهد داشت. همچنین امکان توقف خودروهای پلیس، خودروهای امدادی و وسایل نقلیه شخصی در موارد ضروری فراهم می‌شود.»

پایان خط‌کشی و آسفالت‌ریزی
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران هم در تشریح برخی از اقدامات انجام شده در محور بزرگراهی آزادگان گفت که لایه نهایی آسفالت و خط‌کشی مسیر (حدفاصل بزرگراه شهید رجایی تا بزرگراه شهید تندگویان و...) به پایان رسیده است. آنطور که مهدی صداقتی عنوان کرده: «اجرای فونداسیون، نصب پایه‌ها و تابلوهای ترافیکی و انتظامی، نصب علائم هدایت مسیر، نصب پایه‌های روشنایی و گاردریل و... بخشی از کارهای انجام شده در این محور بزرگراهی است که در نهایت منجر به روان‌سازی عبور و مرور و تسریع دسترسی‌ها می‌شود.»

داده‌نما



عملکرد ترافیکی پروژه
 اصلاح تبادلات: اجرای کندرو و اصلاح هندسی دسترسی‌های تندرو به کندروی بزرگراه آزادگان و بالعکس منجر به اصلاح تبادلات در این محور می‌شود.
 ایمن‌سازی تبادلات: اصلاح هندسی محل اتصال رمپ و لوپ‌ها به کندروی بزرگراه آزادگان و تأمین فواصل تداخلی استاندارد در باند توزیع یکی از اهداف مهم این طرح بود که این امر سبب ایمن‌سازی ترافیک عبوری به‌ویژه در باند تندرو و کاهش احتمال تصادفات در نتیجه کاهش خسارات جانی و مالی خواهد شد.
 احداث توقفگاه‌های اضطراری: احداث این کندرو با جانمایی، طراحی و اجرای توقفگاه‌های اضطراری در موقعیت‌ها و فواصل مناسب و استاندارد همراه است و امکان توقف بدون اختلال خودروهای پلیس و امدادی و وسایل نقلیه شخصی در موارد اضطرار مهیا شده است.
 روان‌سازی ترافیکی: ساماندهی ترافیکی حاصل از تکمیل کندروی شمالی این بزرگراه تأثیر چشمگیری بر روان‌سازی ترافیکی، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و در نهایت کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید