• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 بهمن 1402
کد مطلب : 218625
+
-

وعده‌های عجیب و غریب فروش آیفون 20میلیونی کوروش کمپانی برای خریداران، پایان تلخی داشت

پاس گل سلبریتی‌ها به کلاهبرداران

گزارش
پاس گل سلبریتی‌ها به کلاهبرداران

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

کوروش کمپانی که با تبلیغات گسترده سلبریتی‌ها ادعا می‌کرد گوشی آیفون را 20میلیون تومان می‌فروشد با فراری شدن مدیرعاملش تعطیل شد تا سرمایه صدها مالباخته به باد برود. به‌گزارش همشهری، چند ماهی می‌شد که نام کوروش کمپانی سر زبان‌ها افتاده بود؛ شرکتی که در زمینه خرید و فروش گوشی موبایل فعالیت‌ می‌کرد و حتی مجوز قانونی هم داشت. این شرکت ادعا می‌کرد مثلا گوشی آیفون13 را به قیمت 20میلیون تومان می‌فروشد و در مدت 45روز به مشتریان تحویل می‌دهد؛ ادعایی عجیب که تبلیغات گسترده این شرکت باعث شد خیلی‌ها فریب آن را بخورند.

رویا فروشی با کمک سلبریتی‌ها
گردانندگان کوروش کمپانی برای فریب افراد بیشتر،  هر روز تصاویری از حضور یکی از چهره‌های مشهور و شناخته شده را در دفتر این شرکت منتشر می کردند. این چهره‌ها شامل  ورزشکاران، بازیگران و حتی چهره‌های مشهور اینستاگرامی بودند که در فیلم‌هایی کوتاه به تعریف و تمجید از کوروش کمپانی می‌پرداختند و به مردم اطمینان می‌دادند که این شرکت جایی امن برای خرید گوشی موبایل است. هر روز چهره تازه‌ای به تبلیغ این شرکت نوظهور می‌پرداخت و روند تبلیغات با سرعت فزاینده‌ای ادامه داشت. از طرفی چند نفر نیز ادعا می‌کردند که آیفون‌های 20میلیونی‌شان را تحویل گرفته‌اند. با وجود این هنوز به درستی معلوم نبود کوروش کمپانی چطور گوشی موبایلی را که ارزان‌ترین مدل آن در بازار حدود 40میلیون تومان است   20میلیون تومان می‌فروشد!

وقتی مدیر شرکت ناپدید می‌شود
حرف و حدیث‌ها درباره این شرکت جنجالی فروش گوشی موبایل ادامه داشت تا اینکه از چند روز قبل زمزمه‌هایی درباره مدیرعامل شرکت شنیده شد. شنیده‌ها حاكی از این بود که مدیر کوروش کمپانی ناپدید شده و هیچ‌کس از او اطلاعی ندارد. این خبر کوتاه تشویش عجیبی را در بین مشتریان که منتظر دریافت گوشی‌های‌شان بودند به راه انداخت. هیچ‌کس باورش نمی‌شد شرکتی که همه‌‌چیزش قانونی بوده و چهره‌های مشهور تبلیغ آن را می‌کردند کلاهبرداری کرده است. اما وقتی رئیس پلیس امنیت اقتصادی خبر قطعی فرار مدیر این شرکت را اعلام کرد، مشتریان کوروش کمپانی نیز سرانجام باور کردند که از آنها کلاهبرداری شده است. سردار حسین رحیمی در این‌باره گفت: متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده که با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و 2 نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و با هماهنگی دستگاه قضایی همه اموال متهم اصلی پرونده توقیف شده است. اشاره سردار رحیمی به پدر مدیرعامل شرکت است که بعد از فرار پسرش دستگیر شد. حالا در شرایطی که به‌طور دقیق مشخص نیست مدیر این شرکت از چند نفر کلاهبرداری کرده و چه مبلغی به جیب زده، تحقیقات پلیس آغاز شده است.

مدیرعامل کوروش کمپانی که بود؟
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مدیر فراری این شرکت امیرحسین شریفیان نام دارد. جوانی متولد سال75 که حالا در 27سالگی نامش به‌عنوان یکی از کلاهبردار‌های جنجالی کشور مطرح شده است. او در این شرکت از نزدیکانش شامل پدر و همسرش کمک گرفته بود و از تبلیغات و جنجال بیش از هر چیز برای جلب اعتماد طعمه هایش استفاده می‌کرد. در روزهای منتهی به حراج معروف به جمعه داغ دفتر این شرکت به‌دلیل بدحجابی مشتریانش پلمب شد؛ اتفاقی که شریفیان از آن برای شهرت بیشتر استفاده کرد. او با انتشار فیلم‌های کوتاه در اینستاگرام شروع به مظلوم نمایی کرد و از مشتریانش خواست از او حمایت کنند. او برای اینکه نشان دهد همیشه در دسترس است به برخی مشتریانش گفته بود که پاسپورت ندارد و هیچ وقت از ایران خارج نمی‌شود. ادعایی که حالا با فرار او به خارج از کشور رنگ باخته است.

شاکیان مراجعه کنند
حالا با افزایش شمار مال‌باختگان این شرکت کلاهبردار، بررسی‌های قضایی و پلیسی در این خصوص ادامه دارد. سردار رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی در این‌باره می‌گوید: افرادی که اقدام به ثبت‌نام گوشی از این شرکت کرده‌اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به‌منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی به پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای خیابان مرزداران مراجعه کنند. رحیمی با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده‌اند، گفت که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد.

نکته
آیا سلبریتی‌ها هم مجرمند؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باعث می‌شد شهروندان باور کنند کوروش کمپانی گوشی موبایلی را که بالغ بر 40میلیون قیمت دارد، 20میلیون تومان می‌فروشد، تبلیغ این شرکت از طرف سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور بود. این افراد در صفحه‌های شخصی خود این شرکت را تبلیغ کرده و از امن بودن خرید گوشی از آنجا می‌گفتند. اما حالا که مدیر این شرکت فراری و معلوم شده کوروش کمپانی کلاهبرداری کرده آیا هنرمندان و ورزشکارانی که تبلیغ این شرکت را می‌کردند هم مرتکب جرمی شده‌اند؟ رسول کوهپایه زاده، وکیل دادگستری در این‌باره می‌گوید: با وجود اینکه مسئولیت کیفری چهره‌های مشهور تبلیغ‌کننده در ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی به‌دلیل فقدان قصد منتفی است و آنها به لحاظ کیفری مرتکب جرمی نشده‌اند، اما براساس قواعد کلی و عمومی و مقررات مربوط به مسئولیت مدنی، مال‌باختگان می‌توانند از ایشان مطالبه خسارت کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید