• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 28 بهمن 1402
کد مطلب : 218581
+
-

بلندپروازی‌های چین در ماه

فضا
بلندپروازی‌های چین در ماه

اداره ملی فضایی چین(CNSA) در تلاش است تا از طریق همکاری گسترده، قابلیت‌های فناورانه ماموریت Chang’e8 را توسعه دهد. به‌گزارش آی‌ای، اداره ملی فضایی چین درتلاش برای ارتقای قابلیت‌های فناورانه در ماموریت Chang’e8 است. جدول زمانی ماموریت Chang’e8 به این صورت تدوین شده که در سال۲۰۲۸ یک فرودگر، یک ماه‌نورد و تعدادی روبات چندکاره به‌سوی‌ ماه پرتاب شود. در مجموع، انتظار می‌رود این ماموریت میزبان ۱۴ابزار علمی برای انجام مشاهدات گسترده و به‌دست‌آوردن داده‌های حیاتی سطح ‌ماه باشد که برای اکتشافات آینده مفید خواهد بود. CNSA درحال حاضر پذیرای پیشنهادهایی برای توسعه ۹ابزار ماموریت Chang’e8 است. همچنین درخواست‌هایی برای طراحی و توسعه روبات ۱۰۰کیلوگرمی با قابلیت گرفتن، حمل‌کردن و قرار دادن اقلام، بیل زدن و انتقال خاک‌ ماه پذیرفته می‌شود. این روبات که با باتری کار می‌کند، وظیفه دارد ابزار و اجزای مختلف را از فضاپیما به سطح‌ماه منتقل کند. علاوه بر این، باید این قابلیت را داشته باشد که اجسام را به دقت از روی سطح ‌ماه جمع کند و با حداقل سرعت ۴۰۰متر در ساعت حرکت کند. انتظار می‌رود این روبات، سنگ‌های‌ ماه را جمع‌آوری و آنها را روی یک ابزار پیشرفته در کاوشگر ذخیره کند. این امکان تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی سنگ و همچنین سن آن را فراهم می‌کند و اطلاعاتی درباره تکامل ‌ماه ارائه می‌دهد. همچنین ارزیابی فناوری‌های پیشرفته برای سکونت طولانی‌مدت انسان روی‌ ماه به آن سپرده خواهد شد.
آزمایش فناوری روباتیک برای ایجاد ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری در قطب جنوبی ‌ماه در آینده بسیار مهم است. چین مدیریت ساختمان این ایستگاه پایه را برعهده دارد که توسط چندین شریک خارجی ازجمله روسیه پشتیبانی خواهد شد.
چین ابزارهای مختلفی را برنامه‌ریزی کرده که برای جمع‌آوری داده‌ها در زمین‌شناسی ‌ماه و مطالعه مگنتوسفر زمین از سطح‌ ماه استفاده می‌شود. همچنین هدف آن استقرار و آزمایش فناوری برای اکتشاف و استخراج منابع‌ ماه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید