• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218398
+
-

«شهرآفتاب» ترافیکی را به شهر تحمیل نمی‌کند

یادداشت
«شهرآفتاب» ترافیکی را به شهر تحمیل نمی‌کند

عباس تقدسی‌نژاد؛ مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب

ساخت مجموعه‌ای حدودا 414هکتاری در طرح جامع نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب که در سال1395 افتتاح شد، مطرح شده بود. از این میزان 275هکتار در اختیار شهرداری تهران است که سال گذشته سند تک‌برگ عمده آن نیز دریافت شد و 58هزار مترمربع بناهای مختلف نمایشگاهی و غیرنمایشگاهی در آن ساخته شده است.
متأسفانه تا سال1401 فعالیت نمایشگاه شهر آفتاب چندان چشمگیر نبود و در دوره قبلی مدیریت شهرداری تهران به دلایل مختلف خواسته یا ناخواسته این مجموعه به سمت تعطیلی کشیده شد که البته همه‌گیری کرونا هم مزید بر علت شده بود.
سال1401 که مجموعه را تحویل گرفتیم و رسما کار را شروع کردیم، از برگزاری نمایشگاه خودرو در اردیبهشت همان سال تا به امروز یعنی بهمن سال1402، حدود 60نمایشگاه مختلف طی این مدت برگزار شده است.
به اذعان نشریات تخصصی صنعت نمایشگاهی، طي سال گذشته در نمایشگاه موتورسیکلت، مجموعه شهرآفتاب رکورددار تعداد بازدید نمایشگاهی در کشور شد.
همچنین نمایشگاه خودرو که حدود 2هفته پیش با کیفیت بسیار بالایی برگزار شد نیز پر مخاطب‌ترین نمایشگاه امسال کشور لقب گرفت. در نمایشگاه ساختمان، برای نخستین‌بار در صنعت نمایشگاهی کشور، سازه‌ای به ارتفاع تقریبی 4طبقه ساختمانی در داخل سالن‌های نمایشگاه ساخته شد كه به جرأت می‌توان گفت چنین قابلیتی در هیچ‌کدام از سایت‌های نمایشگاهی کشور وجود ندارد.  شهر آفتاب تنها نمایشگاهی است که اتوبان خروجی شهر تهران(خلیج‌فارس) در مجاورت آن قرار دارد و هیچ بار ترافیکی‌اي را به شهر تحمیل نمی‌کند و تنها نمایشگاه دارای سالن‌های سرپوشیده استاندارد با ارتفاع حدود 30متر است که هر تجهیزاتی را با هر ارتفاعی می‌توان در آن استفاده کرد. تنها نمایشگاهي در کشور هستیم که بتن‌آرمه در کف مجموعه آن کار شده و سالن‌های آن اصلا ستون ندارند که این یکپارچگی سالن‌ها، قابلیت طراحی را برای غرفه‌سازان بسیار آسان کرده است.
وجود حدود 50هکتار فضای سبز در مجموعه نمایشگاه شهرآفتاب منحصربه‌فرد است. علاوه‌بر اینها، نمایشگاه شهرآفتاب دارای متروي اختصاصی نيز هست. همچنین در نمایشگاه‌های خاص و پرمخاطب، مراجعه‌کنندگان با اتوبوس از ایستگاه‌های شاهد و حرم‌مطهر به نمایشگاه منتقل می‌شوند. درخصوص ارائه خدمات رفاهی، رستورانی و... به غرفه‌داران و بازدید‌کنندگان نیز در آن حجم مراجعه‌کننده در نمایشگاه‌های خودرو و موتورسیکلت به خوبی پاسخگوی مردم بودیم و هیچ شکایت و اعتراضی در این زمینه نداشتیم. در بحث سرویس‌های بهداشتی، مسیر‌های دسترسی و خودروهایی که داخل نمایشگاه به مردم خدمات ارائه می‌دهند نیز همه‌‌چیز خوب و استاندارد بود و تا‌کنون هیچ مشکلی گزارش نشده است. تمام این موارد نمایشگاه شهر آفتاب را منحصربه‌فرد کرده است که با هیچ نمایشگاهی در کشور قابل مقایسه نیست.
برای سال آینده، شهرآفتاب پیشنهاد برگزاری حدود 70نمایشگاه را دریافت کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، رویکرد صنعت نمایشگاهی و جمعیت برگزار‌کننده نمایشگاهی کشور به سمت نمایشگاه شهرآفتاب شده است و کسی هم دیگر نمی‌تواند جلوی این جریان را بگیرد. به هرحال این مجموعه‌ای که ارزش آن بالغ بر 55هزار میلیارد تومان است، برای مردم است و متعلق به مدیران شهرداری در این دوره یا دوره‌های گذشته و البته آینده نیست.
نزدیکی به نمایشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) و شهرک‌های صنعتی و قابلیت تأمین برق مورد نیاز نمایشگاه خارج از شبکه نیز ازجمله دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهر آفتاب است که توان و قابلیت برگزاری هر نمایشگاهی را در کشور دارد، بدون اینکه باعث ایجاد ترافیک و مزاحمت و مشکل برای مردم شود. امسال وزیر صمت هم برای نخستین‌بار از نمایشگاه شهرآفتاب بازدید كردند و مجوز بهره‌برداری از این نمایشگاه را به ما دادند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید