• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218273
+
-

تیم ملی نوسان داشت

حمید درخشان‌، معتقد است که تیم ملی در جام ملت‌ها ثبات نداشت و برد مقابل ژاپن هم بیشتر احساسی بود تا منطقی

تیم ملی نوسان داشت

علی‌اصغر درویش

در جام ملت‌های آسیا 2023 وقتی تیم ایران در یک‌‌چهارم نهایی حریف ژاپن شد، خیلی‌ها برنده این بازی را فینالیست و حتی قهرمان می‌دانستند. ایران که تا آن بازی، خیلی راضی‌کننده ظاهر نشده بود، با ارائه یک نمایش متفاوت نظرها را به‌خودش جلب کرد و مدعی قهرمانی شد اما شکست مقابل قطر در نیمه‌نهایی شیرینی پیروزی بزرگ را تلخ کرد و اجازه نداد ایران بعد از حدود 50سال به فینال صعود کند. حمید درخشان ستاره سال‌های دور تیم ملی و پرسپولیس در گفت‌وگو با روزنامه همشهری به واکاوی و دلایل ناکامی ایران در جام ملت‌ها پرداخته است.

    عملکرد تیم ملی در جام ملت‌ها و شکست مقابل قطر را چطور ارزیابی می‌کنید؟
تیم ملی چه در بازی‌های تدارکاتی قبل از جام ملت‌ها و چه در خود این تورنمنت، فراز و نشیب‌های بسیاری داشت که در بازی با قطر به اوج رسید و باعث شکست و حذف تیم شد. شاید اگر به ژاپن می‌باختیم، می‌توانستیم توجیهات مختلفی بیاوریم اما شکست مقابل قطر جای هیچ توجیهی نگذاشت. تیم نوسانات زیادی داشت و در بازی با ژاپن اتفاقاتی رقم خورد که باعث پیروزی تیم ملی شد. یادمان نرود که هیچ‌وقت یک بازی تکرار نمی‌شود، مگر بازی حماسی با استرالیا تکرار شد که بازی با ژاپن تکرار شود؟ برد ژاپن مثل بازی با استرالیا‌ بیشتر احساسی بود نه منطقی و با نتیجه گرفتن مقابل ژاپن نمی‌توان گفت تیم ملی ثبات داشت.

    تفاوت ایران و قطر برای رسیدن به فینال کجا بود؟
از لحاظ بازیکن و تعداد لژیونر و داشتن تجربه تیم ایران خیلی بالاتر از قطر بود اما تفاوت در همان ثبات و نوسان تیمی بود. قطر از شروع مسابقات رشد داشت و یک بازی بد نبود یک بازی خوب. نمی‌توانیم بگوییم قطر شانسی به فینال و قهرمانی رسید. یک فکر و منطقی پشت موفقیت قطری‌ها بود و با اقتدار قهرمان شدند.

    کادر فنی مدعی است که تیم از لحاظ فنی خوب بود اما در بازی با قطر دیدیم که اکرم عفیف یک نفره هر کاری خواست انجام داد. آیا نمی‌شد برای مهار این بازیکن تدبیری درنظر گرفت؟
ما همیشه مسائل اصلی را کنار می‌زنیم و به‌دنبال دور کردن افکار عمومی از واقعیت‌ها هستیم. این یک معضل بزرگ در جامعه فوتبال ماست و می‌خواهیم ناکامی‌ها را توجیه کنیم. یک مورد خیلی مهم در مورد مسائل فنی بازی با قطر را اینطور مطرح می‌کنم؛ تیم ما با 2  سانترفوروارد بازی کرد تا مثل بازی با ژاپن روی بازی هوایی نتیجه بگیرد اما سرمربی قطر خیلی هوشمندانه 3تعویض در دفاع انجام داد و قدرت سرزنی تیم قطر را بالا برد تا حریف طارمی و آزمون در خط حمله باشد و به نوعی بازیخوانی کرد کاری که سرمربی ژاپن در مقابل ایران نکرد و تیم ژاپن از همانجا از ایران ضربه خورد.
    میانگین سنی بالای تیم که قبل از جام ملت‌ها مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته بود، چقدر در ناکامی تیم ملی تأثیر داشت؟
از مرحله حذفی به بعد و درست از آنجا که فرصت ریکاوری تیم‌‌ها کمتر شد، وضعیت تیم ما متعادل نبود و اشتباهات فاحش بازیکنان در دقایق پایانی به‌خاطر همین فاکتور قابل‌تصور بود و می‌توان گفت قدرت بدنی تیم در آن لحظات تحلیل می‌رفت.

    آیا می‌شد جام ملت‌ها را فدای جوانگرایی کرد یا نه؟
اصلا موافق جوانگرایی در جام ملت‌ها نبودم چرا که باید 5- 4سال قبل از جام ملت‌ها این اتفاق می‌افتاد.

    امید ابراهیمی از تیم ملی خداحافظی کرد اما ظاهرا برخی از بازیکنان کهنه‌کار تیم ملی همچنان قصد ماندن در تیم را دارند.
از این بازیکنان به‌خاطر لحظات شیرینی که برای ما و هواداران ساختند، تشکر می‌کنم اما باید قبول کنند که با این شرایط سنی دیگر نمی‌توانند به تیم ملی کمک کنند چرا که تیم به بازیکنانی نیاز دارد که انرژی و انگیزه بیشتری دارند. بازیکنان پا به سن گذاشته خوشبختانه به جایگاه خوب، اعتبار و پول رسیده‌اند و اشباع شده‌اند، بهتر است جای خود را به جوان‌ترها بدهند.

    درس بزرگ جام ملت‌ها به تیم ملی ایران چه بود؟
ما دور فوتبال را حصار کشیده‌ایم و تصور می‌کردیم که درحال پیشرفت هستیم و با اظهارات برخی از دوستان در لیگ داخلی خودمان که می‌گفتند این لیگ فراتر از آسیاست، خودمان را گول زدیم اما قطر با آن لیگ پویا 3گل به تیم ملی ما زد.

    فدراسیون با ماندن قلعه‌نویی موافقت کرده است. شما هم موافق هستید؟
به‌نظر شما طارمی بهتر است یا عفیف؟ سردار آزمون بهتر است یا معزعلی؟ قطعا طارمی و آزمون سطح بالاتری نسبت به این دو بازیکن دارند و اصلا نمی‌توان این 2 بازیکن را کنار 2بازیکن قطر گذاشت. اما آمار گلزنی آنها را با‌ آمار طارمی و آزمون مقایسه کنید تا متوجه شوید چطور سرمربی قطر از عفیف و معزعلی بازی گرفت ولی کادر فنی ما نتوانست از مهاجمان برجسته تیم ملی استفاده بهینه کند. این آمار نشان‌دهنده ناتوانی کادر فنی ما در استفاده از بازیکنان باکیفیت بود. حالا چه تضمینی وجود دارد که این ضعف فنی دوباره تکرار نشود و برگشت رو به عقب نداشته باشیم.
   
کمی از شرایط پرسپولیس صحبت کنیم. به‌نظر شما اوسمار به‌عنوان جانشین یحیی گل‌محمدی موفق می‌شود؟
این مربی به این دلیل که دستیار یحیی گل‌محمدی بود و به‌خاطر ارتباطی که با بازیکنان داشت مورد توجه هیأت مدیره پرسپولیس قرار گرفت اما آقایانی که در باشگاه پرسپولیس با نگاه کارشناسی اوسمار را به‌عنوان جانشین گل‌محمدی انتخاب کردند، اگر فردا او نتیجه نگرفت باید پاسخگو باشند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید