• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218261
+
-

گفت‌وگو با سهیل موفق، کارگردان فیلم نوروز

5 سال معطل یافتن سرمایه‌گذار بودیم

5 سال معطل یافتن سرمایه‌گذار بودیم

شقایق عرفی‌نژاد

«نوروز» همانطور که از اسمش هویداست درباره مهم‌ترین آیین ایرانی‌هاست. سهیل موفق پس از ساخت فیلم‌هایی برای کودکان و نوجوانان ازجمله پاستاریونی و شکلاتی حالا سراغ فیلمی آمده که برای مخاطب کودک ساخته نشده است. نوروز ماجرای عمونوروز است که در هنگامه نوروز و زمانی که اهریمن مترصد است تا نوروز و بهار را از بین ببرد بر سر راه رسیدن به کلبه ننه‌سرما دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ به راه می‌افتد. در فضایی فانتزی، فیلم به افسانه و ریشه نوروز می‌پردازد و کارگردان آن معتقد است این دست فیلم‌ها درباره آیین‌های ایرانی بسیار مهم هستند. با سهیل موفق درباره ساخت این فیلم و حضور علی نصیریان در آن صحبت کرده‌ایم.

درباره نوروز و جنبه‌های اساطیری و تاریخی آن فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شده است. فیلم شما چه نگاهی به نوروز دارد؟
بگذارید صریح به شما پاسخ دهم ما هیچ فیلمی ‌درباره نوروز نداریم. ممکن است آثاری وجود داشته باشد که در آنها گریزی به آیین نوروز زده شده باشد، اما این را که یک فیلم براساس فلسفه نوروز ساخته شده باشد، حداقل من به‌خاطر ندارم. تمام تلاش خود را برای ساخت اثری کرده‌ام که در این روزهای فقیر به لحاظ پاسداشت آیین‌ها، اثری ماندگار شود. اثری که تلاش ‌می‌کند نشان دهد ما نیز در ساخت فیلم‌هایی درباره آیین‌های مختلف همچون آثار کریسمسی حرفی برای گفتن داریم. شکل قصه‌پردازی، فرم، استفاده از جلوه‌های بصری، موسیقی و... ‌می‌تواند متضمن این اتفاق باشد.
یکی دیگر از نکات برجسته در زمینه فیلمسازی درباره آیین نوروز این است که 12 کشور آن را جشن ‌می‌گیرند و به این جشن باستانی و قصه‌ها و افسانه‌های ارزشمندی که دارد علاقه‌مندند.

چطور برای فیلم سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده پیدا کردید؟
من و حمزه صالحی، نویسنده فیلمنامه، از 5 سال پیش و پس از طراحی قصه نوروز به‌دنبال شخص یا سازمانی بودیم که با درک اهمیت این داستان حاضر به سرمایه‌گذاری در فیلم نوروز شود در تمام این 5 سال قصه‌ را رها نکردیم و جلسات متعددی برگزار کردیم. باید بگویم اینکه چنین قصه‌ای با چنین اهمیتی در سطح ملی و بین‌المللی 5 سال معطل جذب سرمایه‌گذار باشد بیش از اینکه چالش باشد، دردی عمیق بود. سرانجام پس از مذاکرات متعدد با بخش خصوصی و افراد حقیقی در اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از عقد قرارداد، نگارش نهایی و مقدمات تولید کار فراهم شد که طبیعتا در بخش تولید و پس از تولید نیز دچار چالش‌هایی بودیم که دلیل اصلی‌اش سرمایه‌گذاری 100درصدی بخش خصوصی و محدودیت اقتصادی آن و نبود حمایت نهادهای متولی فرهنگ جامعه از این فیلم بود.

شما پیش از این فیلم کودک کار کرده‌اید. چطور شد سراغ سینمای بزرگسال آمدید؟
ژانر فیلم نوروز خانواده است. من سال‌هاست چه در تلویزیون و چه در سینما برای خانواده تولید محتوا کرده‌ام و طبیعی است که تلاش کنم پس از اقبال در جشنواره کودک و نوجوان با فیلم‌های شکلاتی و پاستاریونی که در ژانر کودک و خانواده تولید و برنده ۲ پروانه زرین بهترین فیلم از نگاه داوران و داوران کودک و نوجوان شده حالا با نوروز به جشنواره فجر بیایم به این امید که همه متوجه اهمیت فراوان و حیاتی آثار مربوط به کودک و خانواده شوند.
این را هم باید بگویم که اصولا هر اثری با کیفیت مطلوب در هر جشنواره‌ای می‌تواند فرصت حضور داشته باشد. جای قدردانی فراوان از هیأت انتخاب دارد که با این وسعت نظر امکان حضور و تنفس فیلم مهم و آیینی نوروز را در جشنواره فیلم فجر به‌وجود آورد.

اکران عمو‌می ‌فیلم چطور خواهد بود؟ آیا باید منتظر باشیم که در نوروز نمایش داده شود؟
فیلم‌های مناسبتی مثل فیلم‌های کریسمسی باید در زمان مناسبت مدنظر اکران شود. بنابراین امیدوارم اکران فیلم نوروز در عید نوروز اتفاق بیفتد.

استاد نصیریان در  نقش اسطوره‌ای عمونوروز

استاد نصیریان به‌عنوان پیشکسوت پرافتخار و ماندگار هنر و فرهنگ ایران زمین، دل در گرو آیین‌های باستانی و فرهنگی این آب و خاک دارد. علی نصیریان عمر خود را در راستای اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین صرف کرده است و واقعا چه‌کسی جز این استاد بزرگ شایسته بود تا نقش اسطوره‌ای عمونوروز را در این فیلم بازی کند.
استاد هم قبول زحمت کردند و فیلمنامه را خواندند و پس از جلسات متعدد و تبادل نظر، نقش را پذیرفتند. این انتخاب استاد باعث افتخار من و همه عوامل فیلم است. ایشان و سایر هنرمندانی که همه از بزرگان هنر این کشور هستند با حضور در این فیلم، حمایت خود را از فرهنگ و آیین‌های باستانی و فرهنگی ایران زمین نشان دادند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید