• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 25 بهمن 1402
کد مطلب : 218249
+
-

مجنون، پرویزخان و چند داستان دیگر

داوران جشنواره امسال با توجه به نامزدهای معرفی‌شده به ترکیب تجربه و جوانی بها داده‌اند

سکانس آخر
مجنون، پرویزخان و چند داستان دیگر

مسعود پویا

با معرفی نامزدهای چهل‌ودومین جشنواره فیلم‌فجر، مشخص شد که داوران، به‌صورت توأمان به تجربه و جوانی بها داده‌اند. نامزدی فیلم «مجنون» در ۱۴رشته، به‌عنوان نخستین ساخته بلند سازنده‌اش، یک‌بار دیگر نشان داد جشنواره فیلم‌فجر محل کشف استعدادهاست. اینکه فیلم یک کارگردان جوان توانسته در بیشتر رشته‌ها نامزد دریافت سیمرغ شود نکته جالب توجهی است. دیگر پدیده امسال «پرویزخان» است. علی ثقفی نخستین فیلم فوتبالی موفق سینمای ایران را ساخته و به‌خصوص در کارگردانی صحنه‌های فوتبالی موفق عمل کرده است. این تلاش کارگردان جوان «پرویزخان» از سوی داوران دیده شده است. از سوی دیگر داوران امسال، به فیلم‌های ۳سینماگر باتجربه هم عنایت ویژه‌ای داشته‌اند. محمود کلاری با «تابستان همان سال»، مسعود جعفری جوزانی با «بهشت تبهکاران» و بهروز افخمی برای «صبح اعدام». بازخورد نمایش فیلم‌های این ۳ کارگردان در برج میلاد، چندان مثبت نبود و احتمالا کمتر کسی انتظار داشته این میزان به این فیلم‌ها توجه شود. به‌خصوص فیلم «صبح اعدام» که سازنده‌اش در مجادله‌ای با یکی از اعضای هیأت انتخاب، درخواست خارج شدن از جشنواره را مطرح کرده بود.
در مورد فیلمی چون «آسمان غرب» همانطور که انتظار می‌رفت فیلم در رشته‌های فنی مورد توجه قرار گرفته است.
نکته عجیب نامزدهای سیمرغ بی اعتنایی کامل به فیلم «صبحانه با زرافه ها» است‌. فیلم سروش صحت در مجموع مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفت اما داوران آن را در هیچ رشته ای شایسته نامزدی جایزه ندانسته اند.
 داوری‌های جشنواره فیلم‌فجر، تقریبا در همه ادوار برگزاری این رخداد سینمایی، محل مناقشه بوده و این‌بار هم باید شاهد واکنش‌های متفاوتی نسبت به عملکرد داوران باشیم. در مرحله اعلام نامزدهای سیمرغ، کار داوران، به‌خصوص در بها دادن به کارگردان‌های جوان، قابل توجه است و باید منتظر ماند و دید امشب چه کسانی سیمرغ‌ها را به خانه خواهند برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید