• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 24 بهمن 1402
کد مطلب : 218134
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1jvAo
+
-

خانه مرد‌سیاست

خانه مرد‌سیاست

   خانه‌موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
  نشانی: خیابان شهید حسنی‌کیا


خانه‌ موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی دیگر از مکان‌های دیدنی محله جماران است که در فاصله اندکی از حسینیه امام‌خمینی(ره) قرار دارد. این خانه که پس از‌ ترور آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در خرداد‌ماه سال ۱۳۵۸ تا آخرین روز حیات پرمسئولیتش به دستور و توصیه امام‌خمینی(ره)، محل سکونت او و خانواده‌اش بود اکنون به همان شکل و با حفظ تمام اسباب و اثاثیه، حتی وسایل آشپزخانه، تبدیل به موزه شده است.  هر گوشه این خانه خاطراتی را تداعی می‌کند و هنوز زندگی در آن جریان دارد؛ از قاب عکس‌های خانوادگی روی طاقچه گرفته تا چرخ خیاطی قدیمی کنج اتاق. در حیاط ورودی که با راهرویی کوچک به حیاط بزرگ پشت خانه وصل می‌شود، تصاویری از دوران زندگی هاشمی نصب شده است.
مجسمه او نخستین چیزی است که پس از ورود به خانه دیده می‌شود. طبقه اول خانه بیشتر به دیدارها و جلسات‌کاری او مربوط بوده است. در یکی از اتاق‌ها، گنجینه ارزشمندی از کتاب‌های مختلف قرار دارد و مجسمه‌ای از مرحوم آیت‌الله رفسنجانی نشسته روی صندلی. اتاق بزرگ این طبقه پر از هدایای دوران مسئولیت اوست.
در این اتاق جلسات و دیدارهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با سران کشورها انجام شده است. به‌عنوان مثال، عکس دیدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، در این اتاق وجود دارد.
به‌گفته فرزند ایشان، در سال 60و در جریان‌ ترورهای گروه فرقان و حوادثی که در آن سال‌ها روی می‌داد، امام خمینی(ره) برای حفاظت از هاشمی رفسنجانی، دستور خرید خانه کناری حسینیه جماران را دادند و از همان تاریخ این خانه به محل زندگی ایشان و خانواده‌شان تبدیل شد. آیت‌الله هاشمی حدود 35سال در این خانه زندگی کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید