• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 بهمن 1402
کد مطلب : 218123
+
-

حقایقی درباره خانه‌باغ پرماجرا

حقایقی درباره خانه‌باغ پرماجرا

   باغ زاهدی
  نشانی: حصارک


حصارک یکی از قریه‌های منطقه شمیران است. امکانات رفاهی مطلوب، باغ‌های‌آباد، وضعیت آب‌وهوایی خاص و قنات‌های جاری باعث شد تا قبل از انقلاب این محدوده به ییلاق تفریحی برخی از رجال و سرشناسان آن دوران تبدیل شود.
عباس عرفاتی، از ساکنان قدیمی جماران، می‌گوید: «اردشیر زاهدی، پسر سرلشکر زاهدی معروف که داماد سابق شاه و آخرین سفیر ایران در آمریکا بود، باغ بزرگ و زیبایی در محدوده حصارک داشت و این مکان به باغ زاهدی شهرت پیدا کرد و بزرگ‌ترین باغ محله جماران بود، چون به دامنه کوه امتداد پیدا می‌کرد.»
 اهالی قدیمی خاطرات بسیاری از این باغ و صاحبش دارند. محمد تیموری، از ساکنان قدیمی محله جماران، می‌گوید: «اردشیر زاهدی هر روز از این باغ تا سر سه‌راه یاسر پیاده می‌آمد و با اهالی همکلام می‌شد. او به‌خوبی اهالی این محله را می‌شناخت، طوری که وقتی فرزند یکی از اهالی را می‌دید، می‌گفت به پدرت سلام برسان. این باغ بیشتر محلی برای برگزاری جشن‌های زاهدی بود.»
سرلشکر فضل‌الله ‌زاهدی روزهای متمادی پیش از وقوع کودتا علیه دولت محمد مصدق را در این خانه‌باغ سپری کرده و بخشی از برنامه‌ریزی‌های این کودتا به نوشته اردشیر زاهدی در کتاب خاطراتش، در ویلای حصارک انجام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید