• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 23 بهمن 1402
کد مطلب : 218086
+
-

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران:

بازار قالیشویی‌ها سرد است

در روزهای پایانی سال، شست‌وشوی فرش رونق می‌گیرد. امسال اما هنوز تقاضا برای شست‌وشوی قالی رونق نگرفته است. رئیس اتحادیه قالیشویان تهران درباره میزان تقاضا برای شست‌وشوی قالی به همشهری می‌گوید: امسال تقاضا کمتر از سال گذشته است اما پیش‌بینی می‌کنیم در یک‌ماه منتهی به آخر سال سرمان شلوغ شود.
حجت محمدی در مورد هزینه شست و شوی قالی در پایتخت هم بیان می‌کند: امسال نرخ خدمات قالیشویی تقریبا 35درصد بیشتر از سال گذشته است که البته در مقایسه با نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، پایین است و جوابگوی هزینه‌ها نیست اما با وجود این قالیشویی‌ها موظف هستند این نرخ‌ها را رعایت کنند. رئیس اتحادیه قالیشویان تهران توضیح می‌دهد: نرخ مورد تأیید ما برای شست‌وشوی خوب فرش ماشینی متری 40 تا 50 هزار تومان است. این نرخ‌ حداکثر قیمت است و دریافت نرخ بالاتر از آن گرانفروشی محسوب می‌شود. البته اگر فرشی لکه‌گیری و رفوکاری و غیره داشته باشد بحث آن جداست. همچنین هزینه ثابت حمل‌ونقل هم 68 تا 70هزار تومان است.
محمدی در مورد قیمت شست‌وشوی فرش دستباف هم می‌گوید: نرخ شست‌وشوی فرش دستباف متفاوت است و باید قبل از شست‌وشو، کارشناسی و بعد نرخ مشخص شود اما به‌طور متوسط هزینه پایه شست‌وشوی هر متر فرش دستباف 70هزار تومان به بالاست؛ یعنی اگر برای مثال فرشی تمام ابریشم باشد شست‌وشوی هر متر آن ممکن است تا یک میلیون و حتی یک‌میلیون‌و500هزار تومان هم افزایش ‌یابد. رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در مورد نرخ شست‌وشوی موکت بیان می‌کند: در حال حاضر قیمت برخی موکت‌ها از فرش ماشینی گران‌تر است برای همین نرخ شست‌وشوی آنها هم به پای فرش ماشینی می‌رسد؛ اما اگر موکت ساده باشد تقریبا هر متر آن 10 تا 25هزار تومان است.
محمدی با تأکید بر اینکه این نرخ‌ها، مورد تأیید اتحادیه قالیشویان است، می‌گوید: بر این اساس اگر واحدهای قالیشویی بخواهند تحت عناوینی مانند نزدیکی به عید، قیمت‌ها را افزایش دهند تخلف است؛ چون قیمت‌ها برای کل سال ثابت است.

در چه مواردی می‌توان شکایت کرد؟
به‌گفته رئیس اتحادیه قالیشویان تهران، اگر تحت هر شرایطی قالیشویی‌ای گرانفروشی کرد یا به فرش مشتری آسیب زد، او می‌تواند هرگونه شکایت در زمینه قیمت یا خسارت به فرش را در سایت اتحادیه ثبت و فرم شکایت را پر کند. محمدی در این‌باره می‌گوید: بعد از ثبت شکایت، اعضای ما در اتحادیه در کمتر از 24ساعت به شکایت مشتری رسیدگی و با او تماس می‌گیرند و او را راهنمایی می‌کنند.

راه شناسایی قالیشویی‌های مجاز از غیرمجاز چیست؟
رئیس اتحادیه قالیشویان تهران با تأکید بر اینکه مردم نباید به هر قالیشویی‌ای اعتماد کنند، با بیان اینکه در حال حاضر حدود 350قالیشویی مجاز در پایتخت وجود دارند، می‌گوید: زمانی که مردم قالیشویی مدنظر خود را انتخاب می‌کنند برای اینکه مطمئن شوند که قالیشویی مجازی را انتخاب کرده‌اند می‌توانند وارد سایت اتحادیه صنف قالیشویان تهران به آدرس eght1351.com شوند و از آنجا در مورد شماره و سابقه آن واحد استعلام بگیرند.
نکته جالب توجه آنکه در سایت اتحادیه قالیشویان تهران، اسامی قالیشویی‌های غیرمجاز هم لیست شده که قابل رویت است. همچنین گزینه ثبت شکایت از قالیشویان خاطی نیز وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید