• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21807
+
-

لایحه حمایت از حقوق کودکان به صحن مجلس می‌آید

خبر روز
لایحه حمایت از حقوق کودکان به صحن مجلس می‌آید

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در صحن علنی مجلس تا ۲ هفته دیگر خبر داد. سلمان خدادادی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به اینکه برخی نمایندگان مجلس و صاحب‌نظران حوزه کودک بر این باورند که لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان به اندازه‌ای اهمیت دارد که باید در معرض عمومی و از سوی همه نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد، نه اینکه انحصارا توسط کمیسیون قضایی بررسی شود، بیان داشت: این لایحه حائز اهمیت است و همه اقشار جامعه به این لایحه حساس هستند، چرا که لایحه‌ای حمایتی در حوزه کودک و نوجوان است. او در ادامه گفت: مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی این اجازه به مجلس داده شده که برخی لوایح و طرح‌های بودجه‌ای که از اهمیت بالایی برخوردارند، در کمیسیون مربوطه به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرند؛ چرا که از وقت‌گیری بیشتری برخوردارند و وظیفه مجلس به کمیسیون تنفیذ می‌شود و هر چه کمیسیون تصویب کرد همان هم تبدیل به قانون شده و دیگر به صحن علنی مجلس نمی‌آید، این برای سرعت عمل است.

خدادادی در ادامه تأکید کرد: لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان برای اینکه هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گرفته و تبدیل به قانون و اجرایی شود، براساس اصل ۸۵ به‌صورت تخصصی بررسی می‌شود. بررسی و تبدیل این لایحه به قانون زمانبر شده است و به همین‌خاطر به‌دلیل نگاه عمیق‌تر کمیسیون به این مسئله به این صورت مورد بررسی قرار می‌گیرد. تجربه نشان داده است، لوایحی که به‌صورت تخصصی در کمیسیون بررسی می‌شوند تا ۹۵ درصد شبیه به لوایحی هستند که در صحن بررسی می‌شوند، بنابراین مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ممکن بود که این لایحه یک سال در نوبت صحن قرار بگیرد. برخی اعتراض کردند که همه نمایندگان باید این لایحه را بررسی کنند، اما مسئله این است که در کمیسیون هم همه نمایندگان می‌توانند نظر دهند و پیشنهاد‌های خود را در آنجا مطرح کنند تا نظرات آنها اعمال شود، اما اینکه این لایحه در صحن مطرح شود توسط نمایندگان پیشنهاد شد و به‌نظر می‌رسد که مورد موافقت هیأت رئیسه نیز قرار گرفته و این لایحه در دستور صحن قرار داده شده و در اولویت نیز قرار گرفته است. درصورتی که اگر به‌صورت همیشگی قرار بود در دستور کار باشد باید ۶‌ماه در صف می‌ماند. فکر می‌کنم که تا 2هفته آینده در دستور رسیدگی در صحن مجلس قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید