• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 218046
+
-

واکنش تند کارگردان ‌صبح اعدام‌ به انتقادهای عضو هیأت انتخاب جشنواره

افخمی: فیلم من را از جشنواره بیرون بکشید

افخمی: فیلم من را از جشنواره بیرون بکشید

پاسخ کارگردان «صبح اعدام» به صحبت‌های یک عضو هیأت انتخاب، مهم‌ترین حاشیه ‌ جشنواره را رقم زد. بهروز افخمی که امسال هم مجری برنامه «هفت» است و هم فیلم «صبح اعدام» را در بخش مسابقه دارد، روی آنتن زنده برنامه هفت خطاب به یک عضو هیأت انتخاب جشنواره فجر گفت: «اولا اشتباه خود را توجیه نکنید و اگر می‌خواهید درباره بی‌بدن حرف بزنید، ابتدا از اشتباه هیأت انتخاب عذرخواهی کنید. شما فیلم بی‌بدن را با بی‌دقتی دیدید و الان می‌توانید اشتباهتان را جبران کنید.» افخمی همچنین تأکید کرده به‌عنوان کارگردان فیلم «صبح اعدام» حاضر است فیلمش از بخش مسابقه بیرون برود تا فیلم«بی‌بدن» جایش را بگیرد.
افخمی در حالی درخواست ‌ فیلم «بی‌بدن» برای حضور به جای فیلم خودش را مطرح کرده که عباسیان در مصاحبه جنجالی‌اش گفته بود «بی‌بدن» حتی در بخش نگاه‌نو هم نباید حضور می‌داشت.
محمدرضا عباسیان، عضو هیأت انتخاب چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «بی‌بدن» آخرین فیلمی بود که دیدیم. ما وقت‌مان گذشته بود و باید جمع‌بندی می‌کردیم اما چون از طرف تهیه‌کنندگان دولتی فیلم و مشاورانی که در فیلم هستند و افرادی در وزارت ارشاد، با اعضایی در هیأت انتخاب تماس گرفته شده بود، ما مجبور شدیم فیلم را ببینیم.  او در مورد عوامل فیلم نیز گفت: «تصور همه این بود كه «بی‌بدن» فیلمی به کارگردانی کاظم دانشی است اما بعد در جدول دیدیم که کارگردان شخص دیگری است. دوستان ارشاد گفتند دانشی، مشاور مجری طرح و مشاور تهیه‌کننده است. این خود یک بحثی بود كه اگر این فیلم کاظم دانشی است پس باید پروانه ساختش هم عوض شود. اگر هم کارگردانی مشترک علیزاده و دانشی است که دیگر فیلم اول نیست. خود آقای دانشی هم گفت ارشاد از او خواسته بالای سر این فیلم باشد. به هر حال ما این فیلم را به‌عنوان کار اول علیزاده پذیرفتیم که ۵۰دقیقه بود و این فیلمی که الان دیدیم، نبود.» عباسیان در گفت‌وگویش به فشارهای وارده بر هیأت انتخاب پرداخته و مصداقش را فیلم‌های کارگردان‌های بزرگ دانسته بود.
 این عضو هیأت انتخاب جشنواره گفته بود: «کارگردان‌ها یکی از این موارد هستند. مثلا فیلم‌هایی به هیأت انتخاب می‌رسند که کارگردان بزرگی آن را ساخته‌اند و همین امر باعث می‌شود بسیاری از قوانین مربوط به جشنواره زیر پا گذاشته شود.»

دنبال شر می‌گردم
افخمی در پاسخ به صحبت‌های عضو هیأت انتخاب جشنواره گفت: «ما در «هفت» اصلا دنبال جنجال می‌گردیم. برنامه تلویزیونی به‌خصوص وقتی درباره موضوع خاصي است خوب است که دنبال جنجال و حاشیه باشد. من اصلا دنبال شر می‌گردم و خیلی خوشحال شدم که این حرف‌ها زده شد. در واقع ایشان چراغ اول را روشن کرد. این آقا با توجه به حرف‌هایی که درباره جشنواره زد، گويا اعتقاد دارد جشنواره را باید مثل پادگان اداره کرد. ایشان با صحبت‌هایش نشان داد با قواعد جشنواره‌های خارجی هم آشنایی ندارد؛ ازجمله نظم آهنینی که فکر می‌کند در جشنواره‌های خارجی برقرار است. به هر حال این آقا اعتراف به اشتباه کرده و راهش هم جبران مافات است، نه اینکه عصبانی شده و عقده‌گشایی کند.»
افخمی که حضورش در برنامه «هفت» و شرکتش در مسابقه جشنواره با «صبح اعدام»، مورد انتقاد برخی قرار گرفته بود، گفت: «اگر از قبل می‌گفتند، به‌خاطر برنامه هفت نمی‌توانید در مسابقه باشید قطعا فیلمم را از جشنواره بیرون می‌کشیدم. شرکت در مسابقه کمترین ارزشی برای من ندارد و از طرف دیگر در برنامه هفت به‌دنبال این هستیم که کار کارگردان‌های جوان دیده شود و حقی از آنها ضایع نشود.»

وقتی چاقو دسته خودش را می‌برد
این نخستین‌بار در تاریخ جشنواره فجر است که در میانه برگزاری این رخداد یک عضو هیأت انتخاب، با صحبت‌هایش حاشیه‌ساز شده است. محمدرضا عباسیان که خودش سابقه برگزاری جشنواره به‌عنوان دبیر را نیز دارد و قاعدتا باید با ساختار جشنواره آشنا باشد، نکاتی را مطرح کرد که مشخص بود منجر به حاشیه و جنجال می‌شود. صحبت‌هایی که می‌شد آنها را پس از پایان جشنواره مطرح کرد یا اگر هم موضوع خیلی جدی‌اي بود، از حضور در هیأت انتخاب انصراف داد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید