• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 218030
+
-

پویش امید و افتخار حرکتی نو در مدیریت شهری

پویش امید و افتخار حرکتی نو در مدیریت شهری

ابوالفضل عمویی- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

پویش‌ امید و افتخار که تا‌کنون بالغ بر 90مورد آن برگزار شده و تا پایان دهه فجر به عدد 100می‌رسد، در حوزه‌های مختلف دستاورد‌های مهم و آثار مثبتی برای شهر تهران داشته است. به واقع راه‌اندازی این پویش از سوی شهرداری تهران در این دوره یک ابتکار خوب در حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود که تأثیر مثبتی روی افکارعمومی گذاشته است. پویش امید و افتخار به چند دلیل قابل توجه است.
نکته اول اینکه شهرداری تهران با تعیین یک زمان مشخص برای افتتاح یا آغاز پروژه‌های مهم و کلان‌شهری در ابتدای هر هفته، توانست یک برنامه کاری مدون و منظم برای سیاستگذاری و رسیدن به اهداف و اولویت هایش در حوزه‌های مختلف از قبیل حمل‌ و نقل و ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، توسعه محلی، مسکن و سلامت تعریف و تبیین کند.
 این موضوع باعث شده تا یک نوع پویایی و نشاط را دربخش‌ها و اجزای مختلف بدنه مدیریت شهری شاهد باشیم. در واقع این پویش انرژی تازه و مضاعفی را بر پیکره و سطوح مختلف مدیریت شهری تهران تزریق کرده است تا هرهفته بتواند یک پروژه و برنامه برای ارائه در قالب پویش‌های امید و افتخار داشته باشد. در یک جمله می‌توان گفت که پویش امید و افتخار موتور فعالیت را در شهر تهران روشن کرده و یک جریان پیش برنده است. ادامه‌دار بودن پویش امید و افتخار در سال‌های آینده نیز می‌تواند موتور توسعه شهر تهران را همچنان روشن و فعال نگه دارد. همچنین پویش امید و افتخار رقابتی مثبت و سازنده بین اجزا و بخش‌های مختلف شهرداری تهران ایجاد کرده تا طرح‌ها و برنامه‌ها و پروژه‌ها زودتر و طبق زمان‌بندی مشخص آغاز شود و به سرانجام برسد.
نکته دوم درخصوص پویش امید و افتخار که از دیدگاه بنده مهم‌ترین اثر این پویش محسوب می‌شود، این است که ذهنیتی در بخشی از شهروندان تهرانی نسبت به عملکرد برخی از دستگاه‌ها به‌وجود آمده بود که در کشور و به‌ویژه شهر تهران یک نوع بی‌عملی و کم‌کاری شکل گرفته است. وقتی پویش‌های امید و افتخار شکل گرفت و پروژه‌های شهری به تناوب افتتاح  و اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه انجام شد این ذهنیت به مرور کمرنگ و این احساس در جامعه ایجاد شد که شهر تهران دچار یک تحرک دوباره در مدیریت شهری شده است. از این نظر می‌شود گفت پویش امید و افتخار اثری مثبت روی افکار عمومی گذاشته است و مردم به چشم خود می‌بینند که کار و فعالیت در تهران و کشور جریان دارد.
در پویش امید و افتخار تلاش شده تا کمبود‌ها و کاستی‌های به‌جا مانده از سال‌های گذشته شهر تهران به‌ویژه در دهه 90 که دوران رکود اقتصادی کشور بود کاهش پیدا کند و به مرور برطرف شود. این پویش در واقع نمادی است که نشان داد اوضاع کشور و شهر تهران تغییر کرده و عقب‌ماندگی‌های گذشته با کار و تلاش مضاعف درحال جبران است.
 نکته سوم اثرگذاری پویش امید و افتخار، حوزه رسانه‌ بود. اعلام یک روز و زمان مشخص برای افتتاح یا بهره‌برداری از پروژه‌ها باعث شد تا هم توجه رسانه بیشتر جلب و هم درخصوص پیگیری مطالبات و نیازهای مردم و شهروندان فعال‌تر شود. از این رو می‌توان گفت که رسانه‌ها نیز بخش مهمی از پویش امید و افتخار هستند. رسانه‌ها به‌عنوان حلقه ارتباط میان مردم و مدیریت شهری در این زمینه هم نقش اطلاع‌رسانی داشتند و هم مطالبه‌گر بودند. پویش امید و افتخار یک حرکت نو در مدیریت شهری است که اثر مثبت خودش را روی شهرداری، رسانه‌ها و مردم گذاشت و امیدوارم همچنان با قوت به مسیر خودش برای توسعه و پیشرفت پایتخت ایران اسلامی ادامه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید