• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 17 بهمن 1402
کد مطلب : 217868
+
-

روایت تاریخ دوران پهلوی در کتابخانه ‌به‌نشر


کتاب«یک روایت معتبر درباره‌ کمیته‌ مشترک ضدخرابکاری» نوشته کیوان امجدیان به یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های دوران حکومت پهلوی می‌پردازد که مکان آشنایی برای مبارزان دوران انقلاب اسلامی است، چرا که بیشتر فعالان انقلابی در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به واسطه‌ فعالیت‌های انقلابی از سوی ساواک مورد تعقیب قرار می‌گرفتند و بعد از دستگیری به این مکان مخوف منتقل و به شدیدترین شکل از سوی ساواک شکنجه می‌شدند.


کتاب«یک روایت معتبر درباره ماموریت هایزر در ایران» نوشته محمد رضاپور به یک ماموریت ویژه از سوی دولت آمریکا در ایران تحت حکومت پهلوی می‌پردازد. یکی از ماموریت‌های جدید که از واشنگتن به هایزر سپرده شد، درباره حفظ تجهیزات حساس و ارزشمند مانند هواپیماهای f14 و موشک‌های هوا به هوای فونیکس و تجهیزات آن بود. معلوم بود که سران واشنگتن هم چندان امیدی به بهبود اوضاع نداشتند و به‌شدت احساس خطر می‌کردند که حکومت شاه سقوط کند و این تجهیزات که آمریکا فقط به هم‌پیمانان درجه اولش می‌داد به‌دست انقلابی‌ها بیفتد.


کتاب«یک روایت معتبر درباره بهائیت در دوره‌ پهلوی» نوشته زهرا رجبی متین درباره بابیت و بهائیت 2 فرقه انحرافی است که در دوره قاجاریه در ایران ریشه کرد و در دوره پهلوی با حمایت دولت‌های غربی و بی‌مسئولیتی مسئولان داخلی قدرت پیدا کرد. گرچه امیرکبیر و آقامیرزا نوری تلاش فراوانی کردند تا مبلغان و طرفداران این ادیان پوشالی را سرکوب کنند اما بابیت با حمایت دولت روسیه و بهائیت با حمایت دولت انگلیس در کشور فلسطین به رشد و توسعه خود پرداخت. دوران حکومت محمدرضا پهلوی اوج دوران بهائیت در ایران است.


کتاب«یک روایت معتبر درباره آتش‌سوزی سینما رکس» نوشته زهرا عزیزمحمدی درباره این حادثه تلخ در دوران حکومت پهلوی است که یکی از تلخ‌ترین حوادث آن دوران بود که ملت ایران با آن مواجه شد و تا امروز هم هر سال با رسیدن به سالگرد آن، داغ صدها خانواده تازه می‌شود. این فاجعه یکی از اتفاقات تکان‌دهنده‌ای بود که طبق گزارش‌ها بیش از 600 زن و مرد و کودک بی‌گناه را قربانی سیاست‌های کثیف حکومت کرد و باعث بی‌اعتمادی و نفرت دوچندان مردم نسبت به دولت محمدرضا پهلوی شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید