خودروساز چینی رقیب جدید استارلینک
شرکت جیلی که با خودروهای فراوان خود در ایران شناخته شده است، حالا تصمیم گرفته با ورود به حوزه اینترنت ماهوارهای خود را بهعنوان رقیب جدید استارلینک معرفی کند. بهگزارش بلومبرگ، درحالیکه تاکنون چند شرکت دیگر بهعنوان رقیب ماهوارههای ارتباطی شرکت متعلق به ایلان ماسک ظهور کردهاند، یک پرتابگر چینی تعدادی از ماهوارههای ارتباطی یکی از خودروسازهای بزرگ این کشور را در مدار پایینی زمین تزریق کرد. جیلی که یک شرکت خصوصی است، پس از موفقیت در خودروسازی تصمیم گرفته همان مسیر ایلان ماسک را ادامه دهد. ایلان ماسک هم علاوه بر خودروسازی، در فناوری فضایی و ماهوارههای اینترنتی سرآمد محسوب میشود.
خصوصی بودن جیلی از این نظر اهمیت دارد که بهنظر میرسد شرکتهای دولتی چین در زمینه اینترنت ماهوارهای به موفقیت قابلتوجهی دست نیافتهاند. بنابراین، پرتاب ماهوارههای جیلی گام مهمی در جهت تقویت تلاشهای پکن در حوزه ارتباطات فضایی به شمار میآید. برنامه این خودروساز چینی استفاده از این ماهوارهها برای ارتباط خودروهایش است. نخستین ماهوارههای جیلی که در اواسط سال۲۰۲۲ در مدار قرار گرفتند، قرار است تا پایان سال میلادی به ۷۲ماهواره برسند. بهگفته تونی ونگ، مدیرعامل جیاسپیس (شرکت فضایی زیرمجموعه جیلی) ارتباطات فراگیر ماهوارهای برای عبور از 5G به 6G، از اهمیت بالایی برخوردار است و رقابت زیادی دربخش اینترنت اشیا و خودروهای خودران و متصل شکل خواهد گرفت. جیاسپیس میخواهد با ایجاد شبکهای از ماهوارهها در ۶۰۰کیلومتری زمین امکان اتصال خودروهای خودران و پشتیبانی از برخی قابلیتهای خودروهای جیلی را فراهم کند. این شرکت امیدوار است که علاوه بر خودروها، اتصال لوازم الکترونیکی را هم ممکن سازد. در صنعت خودروسازی و زیرساخت فضایی، امکان ارتباطات ماهوارهای به یکی از موضوعات مهم برای مشتریان تبدیل شده است.