• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217727
+
-

آیا نوشیدن آب قلم برای شما سودمند است؟

علی ملائکه؛ روزنامه‌نگار

شاید شما هم درباره تأثیرات سلامت‌بخش آب قلم برای سلامتی شنیده باشید. آب قلم با جوشاندن استخوان‌های حیوانات در آب برای مدت طولانی به همراه سبزی، ادویه و گاهی اجزای دیگری مانند سرکه سدار سیب تهیه می‌شود.
هدف از این جوشاندن طولانی مدت این است که مواد مغذی مهمی مانند کلاژن، ژلاتین، اسیدهای آمینه مانند گلی‌سین و نیز مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم از استخوان‌ها بیرون کشیده شوند. گفته می‌شود که این مواد مغذی که از استخوان‌ها خارج می‌شوند، برای سلامت روده، پوست، مو و ناخن سودمند هستند و البته ما برای بهبود سلامت کلی‌مان به چیزهای بیشتری از آب قلم نیاز داریم. سودمندی آب قلم فراهم کردن برخی از مواد مغذی بیرون آمده از بافت هم‌بندی و گوشت استخوان‌‌هاست که به نوبه ‌خود به استحکام گوشت و استخوان‌های افراد کمک می‌کنند.
آب قلم به‌طور خاص غنی از کلاژن و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، ویتامین‌های محلول در چربی، روی و سایر مواد معدنی کمیاب است. معلوم شده که کلاژن و ویتامین‌های محلول در چربی به بهبود سلامت مو، پوست و ناخن کمک می‌کنند. اما هنوز پژوهش‌های کافی که از سودمندی‌های آب قلم برای سلامت روده حمایت کند، در دست نیست. یک خاصیت دیگر که به آب قلم نسبت داده می‌شود، اثر آن در کاهش وزن است. بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف آب قلم به‌علت محتوای پروتئینی بالای آن با کاهش اشتها همراهی دارد؛ بنابراین ممکن است از این طریق وزن را کم کند. اما درست به همین دلیل کودکان و زنان باردار نباید هر روز آب قلم بخورند؛ با اینکه امتحان کردن آب قلم ضرری ندارد، اما هیچ غذای واحدی وجود ندارد که بتواند به‌طور معجزه‌آسایی سلامت ما را بهبود ببخشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید