• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 15 بهمن 1402
کد مطلب : 217711
+
-

«برم الوان» جهانی شد

بیست‌و‌ششمین تالاب ایران از استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست جهانی تالاب‌ها ثبت شد

گردشگری
«برم الوان» جهانی شد

زهرا رفیعی-روزنامه‌نگار

بیست‌و‌ششمین تالاب ایران در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت جهانی رسید. تالاب «برم‌الوان» کهگیلویه و بویراحمد پس از یک‌سال‌و‌نیم تلاش در کنوانسیون رامسر به تصویب رسید. تصویب این تالاب در شرایطی که تالاب‌های کشور به‌دلیل تغییرات اقلیمی، توسعه ناپایدار و عدم‌تامین حقابه‌های زیستی در شرایط نامساعدی به‌سرمی‌برند، نوید‌بخش روزهای بهتر‌ برای تالاب‌هاست. حالا از میان تالاب‌هایی که قابلیت ثبت جهانی دارند، یکی کم شده است. تالاب برم الوان علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، محل زمستان‌گذرانی پرندگان سیبری است. چندی پیش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارش داد: اگرچه ایران در اکثر 32شاخص عملکرد محیط‌زیستی (EPI) نسبت به 10سال اخیر رتبه بهتری کسب کرده ولی در مورد شاخص «از‌دست‌دادن تالاب» افت عملکرد داشته و نمره‌اش در این زمینه از 4.45 به 1.14 تقلیل یافته است.

توجه جهانی به تالاب‌های کوچک
امید سجادیان، دبیر شبکه محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد: برنامه مدیریت جامع 4تالاب در استان تدوین شده است. داشتن برنامه جامع به‌معنای این است که مسئولیت همه ذی‌نفعان و بهره‌برداران تالاب در حفاظت از تالاب مشخص می‌شود. این تالاب در نزدیکی شهرستان «بهمئی» است و ‌مانند بسیاری از تالاب‌ها به‌دلیل تغییر کاربری‌ها و آلودگی‌های کشاورزی و صنعتی بالادست شرایط شکننده‌ای دارد. تالاب «مَور‌زردِ زیلایی» نیز در فهرست انتظار تصویب است، ولی این تالاب نیز به‌دلیل فرسایش خاک در بالادست و سرریز‌شدن رسوب‌ به سمت این تالاب، در معرض تهدید است. ثبت جهانی تالاب‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده کمک می‌کند از مخاطرات آنها پیش از فراگیر‌شدن جلوگیری شود. هر‌چه توجه به تالاب‌ها بیشتر شود، حفاظت از آنها ممکن‌تر است.

منبع آب حیات وحش
آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها: تالاب‌ها نقش حیاتی در تنظیم چرخه آب و پایداری اکوسیستم‌های هر منطقه دارند. تالاب لب‌شور برم الوان خدمات اکوسیستمی مهمی را برای جوامع اطراف مانند کنترل گردوغبار، تنظیم آب، طبیعت‌گردی و ماهیگیری ورزشی ارائه می‌دهد. همچنین جوامع محلی اطراف تالاب از خدمات مختلف اکوسیستم برای امرار معاش، تغذیه دام، ماهیگیری ورزشی و تفریحی استفاده می‌کنند. معیارهای تالاب برم الوان برای ثبت به‌عنوان رامسر سایت شامل منحصر‌به‌فردبودن تالاب، وجود گونه‌های نادر، تنوع زیستی ارزشمند و «حمایت در مراحل حساس چرخه زندگی گونه‌های جانوری» است. این تالاب در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده تنگ سولک قرار دارد و در تامین آب مورد نیاز حیات وحش منطقه بسیار ضروری است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید