• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 14 بهمن 1402
کد مطلب : 217630
+
-

متولد تهران

محمود کلاری با فیلم تابستان همان سال چهره خاص جشنواره در روز دوم بود

متولد تهران

محمود کلاری، مدیر فیلمبرداری شاخص سینمای ایران که امسال با سومین ساخته بلند سینمایی‌اش به جشنواره آمده، چهره خاص روز دوم بود. نشست رسانه‌ای «تابستان همان سال» در دومین روز از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این نشست علاوه بر محمود کلاری(کارگردان)، علی اوجی(تهیه‌کننده)، سمیرا حسن‌پور، فریبا نادری، رایان سرلک، رونیکا بهرام‌زاده(بازیگران)، کوهیار کلاری(مدیر فیلمبرداری) و کامیاب امین‌عشایری(طراح صحنه) حضور داشتند. «تابستان همان سال» که احتمالا شخصی‌ترین فیلم جشنواره امسال است، مبین دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های کلاری و نمایانگر سینمایی است که خالق قاب‌های به‌یاد‌ماندنی سینمای پس از انقلاب، دوست دارد‌.

سعی کردم قصه‌گو باشم
اگر افراد نریشن اول فیلم را نشنوند، متوجه داستان نمی‌شوند. واقعیت امر این است که من سعی کردم در این فیلم قصه‌گو باشم؛ دقیقا مانند مادربزرگ خودم و سعی کردم ۹۰‌دقیقه برای مخاطبان قصه تعریف کنم، زیرا در سینمای ما اکنون قصه‌گویی رنگ‌ باخته است.

ریتم فیلم را نباید دستکاری کرد
هیچ تدبیری برای ریتم کند یا تند فیلم نداشتیم. براساس تجربه ۴‌دهه‌ای در ارتباط با افرادی که با آنها در ارتباط بودم و از هر کدام آموختم، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم بسازی و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دست‌کاری در این مقوله به فیلم ضربه می‌زند. فیلمی که فطرت کندی دارد، با هیچ تدبیری تند نمی‌شود. فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می‌گیرد.

شعری از نیما یوشیج درونمایه اصلی فیلم بود
 داریم می‌بینیم که بافت قدیمی شهر در حال خراب‌شدن است و جای خود را به یک معماری بی‌هویت می‌دهد. من متولد و بزرگ‌شده تهران هستم و ریشه خانوادگی من به شمال تهران بازمی‌گردد. نیما یوشیج با پدربزرگ من همشهری بود‌ و شعری از نیما درونمایه اصلی فیلم من محسوب می‌شود.

تابستان را در زمستان فیلمبرداری کردیم
من خیلی در این فیلم خوش‌شانس بودم و افرادی که کنار من حضور داشتند، با تمام وجودشان کار کردند و همه داشته‌شان را گذاشتند تا این فیلم شکل بگیرد. ما در این فیلم یک خانه را به‌طور کامل ساختیم زیرا به دلایل مختلف در لوکیشن‌های دیگر امکان کار نداشتیم. قرار بود ما اواخر تابستان فیلم را شروع کنیم اما به‌دلیل مشکلاتی که پیش آمد مجبور شدیم در زمستان فیلمبرداری کنیم. در طول فیلم هم ‌عاشق این دو بازیگر کوچک شدم که همه شرایط و سختی‌ها را در طول فیلمبرداری تحمل کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید