• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 14 بهمن 1402
کد مطلب : 217595
+
-

افزایش سرعت رشد اقتصاد ایران

آنطورکه تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد ایران در میان کشور‌های منطقه جزو 5کشوری است که سریع‌ترین رشد‌های اقتصادی را در سال 2023میلادی داشته‌اند.طبق این گزارش اقتصاد ایران که قبلا برآورد می‌شد در سال 2023میلادی 3درصد رشد داشته باشد 5.4درصد رشد کرده است. به گزارش همشهری، اقتصاد ایران در طول سال‌های گذشته با تحریم‌های زیادی مواجه بوده است، این تحریم‌ها به‌ویژه از ابتدای دهه 90تاکنون روز به روزگسترده‌تر هم شده است. با این حال داده‌های موجود نشان می‌دهد که ظرف چند سال گذشته اقتصاد ایران روند رو به رشدی را سپری کرده است؛ به‌ویژه آنکه میزان صادرات نفت در طول 2 سال گذشته روزبه‌روز افزایش یافته و این موضوع کمک زیادی به اقتصاد ایران کرده است و منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی ایران شده است.

بزرگ‌ترین اقتصاد‌های منطقه کدامند؟
معیار اصلی بزرگی اقتصاد هرکشوری، میزان تولید ناخالص داخلی آن کشور است، به این معنا که هرچه میزان تولید ناخالص داخلی در یک کشور بیشتر باشد، آن اقتصاد بزرگ‌تر است. آنطورکه اطلاعات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ایران بعد از کشور‌های ترکیه، عربستان، امارات و مصر بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه است. در حال حاضر ارزش تولید ناخالص داخلی ترکیه رقمی بالغ بر 1155میلیارد دلار است و این کشور از این منظر بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه است. بعد از آن عربستان با 1069میلیارد دلار و امارات با 509میلیارد دلار در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. مصر نیز با 398میلیارد دلار چهارمین کشور بزرگ منطقه از نظر تولید ناخالص داخلی است. آمار‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2023میلادی به 366میلیارد دلار رسیده و این به‌معنای آن است که اقتصاد ایران پنجمین اقتصاد بزرگ منطقه است.

سریع‌ترین رشد منطقه متعلق به چه کشورهایی است؟
آنطورکه گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد ایران در سال 2023میلادی 5.4درصد رشد کرده است که این نشان می‌دهد ایران در فهرست 5کشوری است که سریع‌ترین رشد اقتصادی را در منطقه داشته‌اند. در میان کشور‌های منطقه، ارمنستان با 7درصد رشد و تاجیکستان و گرجستان به‌ترتیب با 6.5و 6.2درصد رشد صدرنشین هستند. بعد از آن ازبکستان با 5.5درصد رشد در رتبه چهارم قرار دارد و ایران بالاتر از کشور‌های ترکیه و عربستان که بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه هستند، در رتبه پنجم رشد اقتصادی قرارگرفته است. آنطورکه صندوق بین‌المللی پول گزارش کرده اقتصاد عربستان در سال 2023میلادی 1.1درصد کوچک‌تر شده است و میزان رشد اقتصادی ترکیه نیز 1.4درصد کمتر از ایران یعنی 4درصد بوده است.

تولید ناخالص داخلی چیست؟
تولید ناخالص داخلی ابزاری برای اندازه‌گیری میزان تولید در یک کشور است. درواقع به مجموع کل کالا و خدماتی که در یک دوره زمانی در یک کشور تولید می‌شود تولید ناخالص داخلی می‌گویند. تولید ناخالص داخلی معمولا برمبنای ارز داخلی کشور‌ها و یا به دلار محاسبه می‌شود و نشان می‌دهد که در یک دوره زمانی مثلا یک‌ساله چه میزان کالا و خدمات در یک کشور تولید شده است. کشور‌هایی که تولید ناخالص داخلی آنها بالاست، میزان کالا‌ها و خدمات تولید شده داخلی آنها بیشتر از کشور‌های دیگر است و عموماً استاندارد زندگی بالاتر و بهتری دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید