• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 14 بهمن 1402
کد مطلب : 217579
+
-

۴۸ ساعت تلاش بی‌وقفه با خودروهای مکانیزه

یادداشت
۴۸ ساعت تلاش بی‌وقفه با خودروهای مکانیزه

رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند

این روزها برخی نقاط تهران سپیدپوش شده و مدیریت شهری برای تسهیل تردد شهروندان اقدامات بسیاری انجام داده است. در همین راستا حدود 308خودروی مکانیزه نمک‌پاشی و تیغه برف‌‎روبی در شهر تهران داریم که از این تعداد 250دستگاه بین مناطق 22گانه تقسیم شده‌اند و اغلب آنها در مناطق1، 2، 3، 4، 21 و 22 هستند.
طی 72ساعت گذشته این خودروها در آماده‌باش کامل بودند و 58دستگاه به‌عنوان پشتیبان در 6نقطه به‌صورت آماده‌باش قرار داشتند تا اگر برای آن 250دستگاه مشکلی ایجاد شد یا با کمبود مواجه شدیم، از این خودروهای پشتیبان استفاده کنیم که از این تعداد، 57دستگاه هم مورد استفاده قرار گرفتند و یک دستگاه را برای موارد احتمالی نگه داشتیم چراکه این 72ساعت آماده‌باش تا 96ساعت تمدید خواهد شد و طبق پیش‌بینی هواشناسی بعد از قطع شدن بارش برف، شاهد یخبندان خواهیم بود بنابراین بعد از بارش برف تمامی دستگاه‌ها در آمادگی کامل خواهند ماند.
در کشورهای پیشرفته و پربرف برای برف‌زدایی از نمک‌طعام استفاده می‌کنند، اما در روش استفاده تا 90درصد، مصرف نمک را کاهش داده‌اند. درواقع لازم نیست محلول تغییر یابد، بلکه باید نوع استفاده تغییر کند؛ برهمین اساس ما نیز بخش عمده برف‌روبی را با نمک و دستگاه‌های مکانیزه انجام دادیم. البته در برف روز گذشته محلول‌هایی که در شهرهای دیگر کشور برای برف‌زدایی استفاده می‌کنند را نیز تهیه کردیم و با استفاده از محلول ساخته شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان (استات منیزیم) در برخی از مناطق محلول‌پاشی انجام دادیم.
این اقدام یک کار علمی و دانشگاهی است که در منطقه2 محله کوی فراز تست شد و محلول‌پاش‌ها به‌صورت آزمایشی در سطح شهر با محلولی که توسط رکتور تهیه شده، محلول‌پاشی را انجام دادند؛ هرچند که این محلول در شهر تبریز سال گذشته امتحان خوبی را پس داد، اما در سال‌جاری اینطور نبود؛ برهمین اساس به‌دلیل حساسیت ویژه تهران از محلول‌ها به‌صورت سراسری نمی‌توانیم استفاده کنیم، اما در برف اخیر به‌صورت آزمایشی استفاده شد تا مطمئن شویم که این محلول خللی ایجاد نمی‌کند و قابلیت اجرا در سطح شهر را دارد.
بخش عمده روش برف‌روبی با کمک نمک‌‌پاشی مکانیزه بود و 203 دستگاه نمك‌پاش مکانیزه داریم که نمک را به‌صورت کریستال، تصفیه‌شده و بدون‌مواد مخرب آسفالت و فلزات سنگین استفاده می‌کنند. این نمک توسط ماشین‌آلات پخش می‌شود و قبل از بارش، یک «پیش‌پاشش» داریم؛ چراکه با این روش، وقتی برف بارید اجازه نشستن برف را نمی‌دهد. درحال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از پل‌های سواره‌روی ما عاری از برف هستند. هرچند که در برخی از شیب‌ها نمک با ذوب‌شدن برف و روان‌شدن آب‌ها از مسیر خارج می‌شود و از طریق شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی عملکرد خود را از دست می‌دهد، اما در خیابان‌های مختلف و هموار، نمک به‌راحتی ماندگاری دارد.
 برای معابر و خیابان‌هایی که دارای شیب هستند از شن و نمك استفاده می‌کنیم؛ چراکه استفاده از شن علاوه براینکه برف را آب می‌کند، مانع لغزندگی می‌شود و ایجاد اصطکاک می‌کند و همینطور از نمک نگهداری می‌کند تا نمک باقی بماند و به سمت انهار نرود. برای این اقدام قراردادهای 4ماهه بسته‌ایم که شامل 255کامیون، 247 خاور به همراه 545 کارگر است که به‌صورت دستی شن‌پاشی را انجام می‌دهند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید