• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 13 بهمن 1402
کد مطلب : 217538
+
-

چراغ جشنواره با «دروغ‌های زیبا» روشن شد

نخستین نشست جشنواره فیلم‌فجر به یاد مرحوم ایرج تقی‌پور، تقدیر از خانواده او پس از حضور سینماگرانی از بنگلادش برگزار شد. پنجشنبه ۱۲بهمن‌ماه نشست پرسش و پاسخ فیلم «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد و ابتدا مجتبی امینی دبیر جشنواره با خوشامدگویی و ابراز امیدواری از اینکه از تماشای زحمت همکاران در سینما لذت ببریم، گفت: ۱۰روز دور هم هستیم و دست‌به‌دست هم می‌دهیم تا لحظاتی خوب را ثبت کنیم. اگر در کار نکاتی بود و توقعاتی هست مهربانانه کنار هم برطرف می‌کنیم و بابت تأخیر در شروع اکران هم عذرخواهی می‌کنم. او در ادامه اشاره کرد که هر روز جشنواره به نام یک هنرمند درگذشته خواهد بود، سپس از خانواده مرحوم ایرج تقی‌پور دعوت کرد تا از آنها به یاد تهیه‌کننده فقید سینما تقدیر شود. مرتضی آتش‌زمزم هم با حضور در کنار خانواده، یک شال بنگالی را از طرف پروژه «دروغ‌های زیبا» هدیه کرد. سپس نشست پرسش و پاسخ فیلم «دروغ‌های زیبا» با حضور عوامل بنگلادشی فیلم آغاز شد که آتش‌زمزم درباره دلیل ساخته‌نشدن فیلم در ایران گفت: واقعیت امر این است که در ایران فیلم‌ساختن برای آدم مستقل سخت شده چون خیلی سخت و گران است و فقط گروه خاصی می‌توانند در ایران فیلم بسازند. من اهل تجربه هستم و درباره ناشنوایان هم با چند مورد آشنا و قصه آنها را شنیده بودم.
او افزود: از روز اولی که وارد بنگلادش شدم رنگ و زندگی در این کشور در جریان بود و دوست داشتم یک قصه در آنجا بنویسم. این کشور کمتر دیده شده بود و ۱۸۰میلیون جمعیت دارد ولی اندازه کردستان ما وسعت دارد. در شهر داکا مردم شب‌ها تا صبح کار می‌کنند و مانند شب‌های عید خودمان است. نخستین چیزی که همه در داکا با آن مواجه می‌شویم، سیستم حمل‌ونقل عمومی است‌. وقتی برای نخستین‌بار سوار سه‌چرخه حمل مسافر شدم حس خوبی نداشتم و گفتم که باید برای رانندگان آنها یک قصه بنویسم. در این مسیر ممیت الرشید (نویسنده) من را کمک کرد که 40فیلم از سینمای ایران را ترجمه کرده است.
ممیت الرشید گفت: همیشه می‌گویم که ایران کشور دوم من است زیرا ۶ سال در ایران بوده‌ام و در اینجا نیز عمل قلب باز انجام داده‌ام یعنی از ایران قلب جدید گرفتم و همواره خودم را مدیون دوستان ایرانی و زبان فارسی می‌دانم. من هیچ‌وقت از ایران بدی ندیدم و خوشحالم که یک برادر به نام مرتضی آتش‌زمزم پیدا کردم. شما هم به بنگلادش تشریف بیاورید و امیدوارم کارهای مشترک بیشتری داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید