• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
جمعه 13 بهمن 1402
کد مطلب : 217479
+
-

قهرمانان از «قهرمان شهر» می‌گویند

قهرمانان از «قهرمان شهر» می‌گویند

مسابقات قهرمان شهرتوسط سازمان ورزش شهرداری تهران با حضور و مشارکت میلیونی مردان و زنان تهرانی درحال برگزاری است. در خصوص المپیاد ورزش شهروندی نظر تعدادی از چهره های سرشناس ورزشی را جویا شدیم.

شهرداری حامی ورزش همگانی و حرفه‌ای

مهدی تاج-رئیس فدراسیون فوتبال و نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا
ورزش باعث نشاط و شادابی روح و سلامت و پویایی جسم است. مقوله ورزش آنقدر اهمیت دارد که حتی در دین مبین اسلام و احادیث و روایت‌های منصوب به پیامبر(ص) و ائمه(ع) به آن سفارش و تأکید شده است.علاوه بر این درتاریخ و فرهنگ غنی ایران‌زمین هم ورزش کردن و داشتن منش و روش پهلوانی یک اصل به شمار می‌رود. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم که اهمیت دادن به ورزش و ورزشکار بودن یکی از مولفه‌های اصلی سبک زندگی ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود.
ورزش دارای دوجنبه همگانی و قهرمانی است که هردو به یک اندازه دارای ارزش و اهمیت است و باید مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. بار ورزش قهرمانی بیشتر بر دوش باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها و همچنین وزارت ورزش و جوانان و البته ارگان‌ها و سازمان‌هایی چون کمیته ملی المپیک است، هرچند هر کدام از اینها نیز به اندازه و سهم خودشان در بحث ورزش همگانی نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری دارند.
در بحث ورزش همگانی بخش اصلی کار بر دوش شهرداری تهران و سازمان ورزش شهرداری است که به شکل تخصصی در بحث ورزش همگانی و توسعه و گسترش ورزش در جامعه از کوچکترین بخش آن یعنی خانواده تا محله و منطقه و شهری به بزرگی و وسعت تهران برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کند.
شهرداری تهران، چه از طریق سخت‌افزاری یعنی مجموعه‌های ورزشی متعددی که در سطح شهر دارد و چه نرم‌افزاری شامل برگزاری مسابقات مختلف بین شهروندان، برای گسترش و توسعه ورزش همگانی یا همان ورزش شهروندی در حال کار و تلاش و برنامه‌ریزی است و تهران در این دوره از مدیریت شهری علاوه بر کمک‌ها ومساعدت‌هایی که در مقوله ورزش قهرمانی با وزارت ورزش و جوانان و دولت، فدراسیون‌های مختلف ازجمله در رشته‌های پرطرفدار و پرمخاطب فوتبال، کشتی و... داشته، در بحث ورزش همگانی هم گام‌های مهم و بلندی برداشته است که ازجمله آنها می‌توان به برگزاری 2 دوره مسابقات «قهرمان شهر» اشاره کرد که دومین دوره آن طبق آمار‌ها و اطلاعات منتشرشده با حضور و مشارکت بیش از یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی یعنی حدود 10درصد ساکنان شهر تهران درحال برگزاری است و مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد.
بدون تردید برگزاری مسابقاتی به این وسعت با مشارکت بالای کودکان، زنان و مردان تهرانی در 10رشته ورزشی ویژه بانوان و 10رشته ویژه آقایان که از کودکان 6ساله تا مردان و زنان بالای 60سال درگیر آن شده‌اند و باهم رقابت می‌کنند جای تقدیر دارد. البته قطعا فقط شهروندانی که در رقابت‌ها حاضر شده‌اند درگیر و دنبال‌کننده آن نبوده‌اند و حضور آنها باعث شده تا خانواده و اقوام، بچه محل‌ها، دوستان، آشنایان، همکاران و... آنها نیز یا برای تشویق و حمایت از عزیزانشان به محل برگزاری مسابقه بیایند یا دست‌کم عملکرد و نتایج آنها را دنبال کنند و جویا شوند.
در واقع می‌توان گفت که رقابت‌هایی از این دست بخش زیادی از شهر را به سمت ورزش سوق داده و تشویق و ترغیب کرده است. افزایش تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به قهرمان شهر یک که طبق آمار حدود 600هزار نفر اعلام شده بود، به بالغ بر یک میلیون نفر، نشان می‌دهد که برگزاری و برپایی چنین رقابت‌هایی در کشاندن و تحریک کردن دیگر شهروندان به ورزش و رقابت ورزشی کاملا مؤثر است.
در کنار برگزاری چنین مسابقاتی در فرصت‌ها و مناسبت‌های مختلف، اقداماتی چون بازسازی و اورهال 5مجموعه ورزشی تعطیل شده در دوران کرونا و اختصاص آن به پایگاه‌های کشتی با همکاری فدراسیون کشتی شایان توجه است. این رخدادها برای بلندمدت به تقویت و موفقیت ورزش قهرمانی و ملی ما منجر خواهد شد چرا که تمام قهرمانان، مدال‌آوران و افتخارآفرینان ما در رقابت‌های بین‌المللی ازجمله المپیک و جام‌های آسیایی و جهانی ابتدا از دل همین مجموعه‌های ورزشی و تیم‌های محلی کشف شده و پرورش یافته‌اند. در واقع می‌توان گفت در نهایت و انتهای مسیر ورزش شهروندی و همگانی با ورزش قهرمانی و ملی در یک نقطه به هم می‌رسند و مجزا از یکدیگر و بی‌ارتباط به هم نیستند.

موفقیت قهرمان شهر در توسعه ورزش همگانی

آرش برهانی-پیشکسوت تیم ملی و باشگاه استقلال(کارشناس و مربی فوتبال)

با توجه به تجربه کار در فوتبال پایه تهران می‌توانم بگویم که نونهالان، نوجوانان و جوانان مستعد فراوانی در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر هستند که می‌توانند آینده درخشانی در ورزش داشته باشند و با کشف و پرورش و هدایت در مسیر درست، با حضور در تیم ملی سال‌ها در عرصه‌های بین‌المللی برای کشور افتخار کسب کنند. به نسل جدید تیم‌های ملی ما در رشته‌های موفق و افتخار‌آفرینی چون فوتبال، والیبال و کشتی نگاه کنید؛ از این دست استعداد‌ها در کشور‌مان ازجمله شهر تهران فراوان است و فقط باید به آنها توجه داشت و آنها را از دل ورزش محله‌ها کشف کرد. حتی در رشته‌هایی که چندان قوی و مدعی نیستیم هم با توجه به ورزش محله‌ها و سرمایه‌گذاری روی استعداد‌ها می‌توانیم در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم و به قدرت‌های نوظهور تبدیل شویم. البته ورزش بدون درنظر‌گرفتن جنبه‌های قهرمانی و حرفه‌ای خودش به‌تنهایی برای سلامت جسمی و روحی و روانی یک جامعه امری لازم و ضروری است؛ یعنی حتی اگر خروجی سرمایه‌گذاری و گسترش ورزش شهروندی در محلات منجر به رشد و توسعه ورزش قهرمانی هم نشود، باز چیزی از ضرورت و اهمیت این مقوله کم نمی‌کند. به‌عبارت دیگر، برگزاری مسابقات آماتور و همگانی مانند «قهرمان شهر» اگر برای ورزش حرفه‌ای هم مفید و مؤثر نباشد که با اجراشدن در قالب یک الگوی صحیح مفید و مؤثر خواهد بود، دست‌کم برای شهر و شهروندان مفید و مناسب است. مشغله‌های مربوط به ‌کار و زندگی باعث شده تا اغلب خانواده‌ها وقت یا پول کافی برای پرداختن به ورزش را نداشته باشند و برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند بخشی از مردم را به ورزش و تحرک بیشتر تشویق کند. شهرداری علاوه بر وظایف و مسئولیت‌های روتین خود مانند بحث نظافت و نگه‌داشت شهر، باید برای سلامت روحی و جسمی شهروندان هم برنامه‌ریزی کند که یکی از راه‌های تحقق این هدف و برنامه، برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی بین شهروندان است؛ رقابت‌هایی که همه‌گیر باشد و بتواند مردم را با هر سن و سال و سلیقه و توانایی درگیر خودش کند که به‌نظر می‌رسد مسابقات «قهرمان شهر» در تحقق این موضوع موفق بوده است.

استعدادیابی‌ها را به شهرداری بسپاریم

علی خسروی-داور پیشکسوت و رئیس امور هماهنگی با فدراسیون‌های ورزشی
در مسابقات «قهرمان شهر» شهروندان در 20رشته ورزشی با یکدیگر رقابت می‌کنند و این مسابقات در سطح محله‌ها برگزار می‌شود؛ چراکه معتقدیم شهروندانی در سطح محله‌ها داریم که دارای استعدادهای درخشان در رشته‌های مختلف ورزشی هستند؛ این شهروندان در 50رشته ورزشی که در سال‌های قبل در مسابقات «قهرمان شهر» اجرا می‌شد اصطلاحا غرق می‌شدند؛ به همین دلیل در این دوره مسابقات «قهرمان شهر» شهروندان در 20رشته ورزشی رقابت کرده‌اند و در این تعداد کمتر رشته‌های ورزشی، استعدادها دیده می‌شوند.
اولین اقدامی که انجام دادیم این بود که هیأت استعدادیاب از فدراسیون‌های مربوطه به مسابقات اعزام می‌شود؛ چراکه معتقدیم در مسابقات افراد ورزشکاری شرکت می‌کنند که در حد اعضای تیم ملی جوانان توانایی دارند و استعدادیابی نخستین هدف در برگزاری اینگونه مسابقات است، اما نکته بعدی این است که ‌شأن مردم خیلی بالاست و روزانه ترافیک سنگینی را تحمل می‌کنند و بار مضاعفی را بابت پایتخت بودن تهران تحمل می‌کنند و به همین دلیل برگزاری مسابقاتی در حد ملی، در ‌شأن آنهاست و زمانی که خانواده‌ها ویژگی‌های برگزاری مسابقات و سطح بالای مسابقات را می‌بینند، قطعا با خیال آسوده‌تر فرزندان خود را به ورزشگاه‌های شهرداری تهران می‌سپارند و این رابطه تقویت می‌شود.
یک میلیون نفر در این مسابقات ثبت‌نام  و علاقه خود را به ورزش و شهر اعلام کرده‌اند و این حضور چشمگیر مردم باعث حضور مدیران و مسئولان نیز شد، به‌گونه‌ای که نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک، معاونان وزیر ورزش، روسا و دبیران فدراسیون‌ها و... در این مسابقات حاضر بوده و هستند و در هیچ دوره‌ای این حجم استقبال از سوی مدیران مربوطه ورزشی وجود نداشت. در سال‌های گذشته برنامه‌های شهرداری تهران و فدراسیون‌ها 2خط موازی بود و هر مجموعه کار خود را انجام می‌داد، اما حالا در این دوره مسابقات «قهرمان شهر» یکی شدیم و هم‌راستا کار می‌کنیم و دقیقا با حضوری که در مجامع فدراسیون‌ها داشتیم این ارتباط صمیمی شده است.
کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده هر فدراسیونی که کار شهروندی و همگانی انجام می‌دهد، نمره بالایی دارد و برهمین اساس پیشنهاد دادیم در پی ارتباط صمیمی شهرداری تهران ، وزارت ورزش و فدراسیون‌ها و... از سال آینده ویژه‌برنامه‌های خود را در قالب «قهرمان شهر» اجرا کنند و استعدادیابی را نیز به شهرداری تهران بدهند و ما در خدمت فدراسیون‌ها در راستای خدمت به مردم هستیم.

خرج کردن برای ورزش سرمایه‌گذاری است نه هزینه

حمید درخشان-کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس(مربی و کارشناس فوتبال)

ورزش یکی از نیاز‌های اصلی جامعه به‌ویژه جوانان است. اگر ورزش و امکانات ورزشی مناسب و عادلانه در محله‌ها و مناطق مختلف شهر توزیع شود و در دسترس مرد و زن باشد قطعا می‌تواند در کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مفید و مؤثر باشد. اینکه شهرداری مجموعه‌های ورزشی‌اش را با هزینه‌ای کمتر از تعرفه‌های آزاد و دولتی در اختیار شهروندان و بازهم به‌ویژه نوجوانان و جوانان قرار می‌دهد کار خوبی است و جای تقدیر دارد. در کنار این موضوع، بحث رقابت در ورزش بسیار مهم است. یکی از مواردی که ورزش را زیبا و مهیج‌تر می‌کند و به جوانان برای بهتر شدن و بیشتر تمرین کردن انگیزه می‌دهد وجود رقابت‌های ورزشی است. برگزاری مسابقات به ورزشکاران انگیزه می‌دهد. در بحث ورزش شهروندی و همگانی هم برگزاری مسابقاتی مانند «قهرمان شهر» یا رقابت‌هایی از این دست که طی آن هزاران ورزشکار آماتور در رشته‌های ورزشی مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند نیز چنین شرایطی دارد و به شهروندان انگیزه مضاعف برای بهتر شدن می‌دهد تا در این رقابت‌ها قهرمان شده و بیشتر و بهتر دیده شوند. در واقع این رقابت‌ها مکمل خدماتی است که شهرداری تهران در مجموعه‌های ورزشی به شهروندان ارائه می‌کند. قطعا دولت و شهرداری از سرمایه‌گذاری در ورزش ضرر نمی‌کنند و حتی می‌شود گفت یک نوع سرمایه‌گذاری پرسود برای تهران و در نگاه کلان‌تر برای کشور محسوب می‌شود. کاهش آسیب‌هایی چون اعتیادبا ورزش،  بین جوانان و سلامت روحی و جسمی مردم نتیجه‌اش کاهش و جلوگیری از هزینه‌های قابل توجهی است که در بخش‌هایی مثل درمان و آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. استقبال خوب تهرانی‌ها از رقابت‌های «قهرمان شهر» نشان می‌دهد که مردم ما نیز از چنین اتفاق‌ها و رویدادهایی استقبال می‌کنند. اگر تعداد و تنوع رشته‌های ورزشی بیشتر شود و رشته‌هایی چون فوتبال روی چمن یا ورزش‌های رزمی هم سال به سال به این رقابت‌ها اضافه شود تصور می‌کنم میزان مشارکت و استقبال مردم بیشتر هم خواهد شد. تداوم برگزاری رقابت‌های قهرمان شهر همراه با رشد کمی و کیفی آن قطعا یک اتفاق خوب برای تهران است.

ورزش همگانی پیش‌نیاز ورزش قهرمانی

آرش صادقی-عضو فدراسیون ورزش‌های همگانی

مسابقات قهرمان شهر، کل محله‌های شهر تهران را در‌برمی‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که حدود یک میلیون نفر در این مسابقات ثبت‌نام کردند. این مسابقات پیش‌نیاز ورزش‌های قهرمانی است؛ به‌گونه‌ای که هر کسی که وارد این مسابقات می‌شود، شرایط آماده است تا ضمن استعدادیابی، به ورزش قهرمانی کشور وارد شود؛ چراکه افرادی که در این مسابقات حائز دریافت رتبه و مدال شوند، توسط فدراسیون‌های مربوطه جذب خواهند شد و تیم‌های استعدادیابی فدراسیون‌های مربوطه در این مسابقات قهرمان‌شهر حاضر هستند و شرکت‌کنندگان را تا مرحله قهرمانی رصد می‌کنند.
این مسابقات با ثبت‌نام یک میلیون نفر برای شرکت در مسابقات به‌دلیل جامعه آماری بالا، تا به امروز یک رکورد ثبت کرده و با توجه به برگزاری مسابقات رشته‌های ورزشی در 2رشته بانوان و آقایان، بیشترین توجه به ورزش قهرمانی بانوان می‌شود و تمام مسابقات به‌صورت رایگان و در عین حال با جوایز نفیس همراه خواهد بود.
نکته مهم در برگزاری مسابقات قهرمان‌شهر، استعدادیابی است؛ چراکه این مسابقات در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود و نمایندگان استعدادیاب فدراسیون‌ها در مسابقات مرتبط با فعالیت فدراسیونشان حضور دارند و نفرات برتر را به کمیته استعدادیابی فدراسیون مورد نظرشان معرفی می‌کنند و بعد از آن فرد برگزیده در اختیار فدراسیون قرار دارد تا مراحل بعدی طی شود.
در مراحل گذشته استعدادیابی‌هایی انجام شده اما در این دوره مسابقات قهرمان‌شهر با حضور نمایندگان فدراسیون‌ها قطعا شاهد کشف استعدادهای بیشتری خواهیم بود؛ چراکه همشهریان ما استعدادهای خوبی دارند اما نمی‌دانستند که کجا و چگونه باید این استعداد خود را در معرض نمایش و محک قرار دهند، ولی حالا رایگان در مسابقات شرکت می‌کنند و در معرض آزمون تیم‌های استعدادیاب هستند.

ورزش همگانی پیش‌نیاز ورزش قهرمانی

فرشاد پیوس-پیشکسوت تیم ملی و باشگاه پرسپولیس(کارشناس و مربی فوتبال)

مسابقات قهرمان شهر، کل محله‌های شهر تهران را در‌برمی‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که حدود یک میلیون نفر در این مسابقات ثبت‌نام کردند. این مسابقات پیش‌نیاز ورزش‌های قهرمانی است؛ به‌گونه‌ای که هر کسی که وارد این مسابقات می‌شود، شرایط آماده است تا ضمن استعدادیابی، به ورزش قهرمانی کشور وارد شود؛ چراکه افرادی که در این مسابقات حائز دریافت رتبه و مدال شوند، توسط فدراسیون‌های مربوطه جذب خواهند شد و تیم‌های استعدادیابی فدراسیون‌های مربوطه در این مسابقات قهرمان‌شهر حاضر هستند و شرکت‌کنندگان را تا مرحله قهرمانی رصد می‌کنند.
این مسابقات با ثبت‌نام یک میلیون نفر برای شرکت در مسابقات به‌دلیل جامعه آماری بالا، تا به امروز یک رکورد ثبت کرده و با توجه به برگزاری مسابقات رشته‌های ورزشی در 2رشته بانوان و آقایان، بیشترین توجه به ورزش قهرمانی بانوان می‌شود و تمام مسابقات به‌صورت رایگان و در عین حال با جوایز نفیس همراه خواهد بود.
نکته مهم در برگزاری مسابقات قهرمان‌شهر، استعدادیابی است؛ چراکه این مسابقات در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود و نمایندگان استعدادیاب فدراسیون‌ها در مسابقات مرتبط با فعالیت فدراسیونشان حضور دارند و نفرات برتر را به کمیته استعدادیابی فدراسیون مورد نظرشان معرفی می‌کنند و بعد از آن فرد برگزیده در اختیار فدراسیون قرار دارد تا مراحل بعدی طی شود.
در مراحل گذشته استعدادیابی‌هایی انجام شده اما در این دوره مسابقات قهرمان‌شهر با حضور نمایندگان فدراسیون‌ها قطعا شاهد کشف استعدادهای بیشتری خواهیم بود؛ چراکه همشهریان ما استعدادهای خوبی دارند اما نمی‌دانستند که کجا و چگونه باید این استعداد خود را در معرض نمایش و محک قرار دهند، ولی حالا رایگان در مسابقات شرکت می‌کنند و در معرض آزمون تیم‌های استعدادیاب هستند.

شهر ما نیاز به شور و نشاط دارد

الهام حسینی-قهرمان وزنه‌برداری آسیا

توسعه ورزش همگانی و سوق دادن تمام افراد جامعه به ورزش، نه‌تنها باعث توسعه و رشد ورزش قهرمانی کشور از طریق کشف و شناسایی استعداد‌های برتر می‌شود، بلکه باعث می‌شود تا سلامت جامعه نیز ارتقا یابد. همچنین این موضوع شور و نشاط را در خانواده‌ها افزایش می‌دهد. برگزاری مسابقات همگانی و آماتور بین شهروندان که تمام رده‌های سنی و زن و مرد را درگیر خودش کند و از سطح کمی و کیفی مناسب هم برخوردار باشد، در جامعه و بین مردم ایجاد هیجان کرده و نشاط اجتماعی را به‌دنبال دارد؛ به‌ویژه اینکه ما در شرایطی قرار داریم که جامعه و مردم احتیاج به شور و نشاط و امید دارند و با ورزش و مسابقات ورزشی از قبیل «قهرمان شهر» می‌توان به این هدف مهم دست یافت. ورزش کردن و شرکت در یک رقابت ورزشی به‌ویژه اگر با کیفیت و سطح بالا باشد، می‌تواند محرک خوبی برای تشویق و ترغیب مردم برای ورزش کردن باشد.
مسابقات «قهرمان شهر» از سطح محله‌ها شروع شده و در نهایت در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و طبق آمار‌ها از ابتدای رقابت‌ها بالغ بر یک‌میلیون نفر شرکت‌کننده داشته که همگی ورزشکاران آماتور و غیرحرفه‌ای بودند. برگزاری چنین مسابقاتی قطعا خوب و مفید است. به‌نظرم برای دوره‌های بعدی باید اطلاع‌رسانی بهتر و گسترده‌تری درباره زمان ثبت‌نام و شروع مسابقات و رشته‌های ورزشی صورت بگیرد به شکلی که به اطلاع تمام مردم شهر برسد. همچنین لازم است تا رضایت شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها جلب شود که این موضوع می‌تواند از طریق درنظر گرفتن جوایز درخور، استعدادیابی دقیق و بالاتر بردن سطح رقابت‌ها ایجاد شود. اگر یک میلیون نفری که در این دوره شرکت کرده‌اند از «قهرمان شهر» رضایت داشته باشند قطعا نه‌تنها در دور بعدی خودشان شرکت می‌کنند که چند نفر دیگر را هم تشویق و ترغیب می‌کنند تا مشارکت داشته باشند. همچنین درنظرگرفتن لباس‌های متحد‌الشکل و مواردی از این دست هم می‌تواند به بالاتر رفتن سطح کمی رقابت‌ها کمک کند و اعتبار ویژه‌ای به آن ببخشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید