• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 بهمن 1402
کد مطلب : 217351
+
-

جشنواره شلوغ و پرشور

دبیر جشنواره فیلم فجر از برگزاری بزرگداشت برای ابوالفضل پورعرب، فریبا کوثری، محمدرضا علیقلی و پرویز شیخ طادی خبر داد

گزارش
جشنواره شلوغ و پرشور

شقایق عرفی‌نژاد-روزنامه‌نگار

در نشست خبری چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر که صبح روز گذشته در موزه سینما برگزار شد از پوسترهای بخش‌های مختلف جشنواره رونمایی شد و دبیر جشنواره توضیحاتی درباره این بخش‌ها داد و از بزرگداشت‌های روز گشایش جشنواره صحبت کرد. به گزارش همشهری، یک روز پیش از برگزاری مراسم گشایش جشنواره فیلم، نشست خبری این رویداد با حضور مجتبی امینی، دبیر جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد. در ابتدای این نشست مجتبی امینی گفت: «امسال به واسطه آثار هنرمندان و خانواده سینما جشنواره پرشوری خواهیم داشت. این دوره جشنواره شلوغی است و با توجه به تعداد آثار رسیده به دفتر جشنواره، هیأت انتخاب کار سختی داشتند.»

سیمرغ دانش‌آموزی

یکی از بخش‌هایی که طبق اعلام دبیر در جشنواره امسال برگزار خواهد شد، سیمرغ دانش‌آموزی است. ‌مجتبی امینی در این‌باره توضیح داد: «اکران‌های مردمی ‌جشنواره از ساعت 16شروع خواهد شد. با توجه به این موضوع و حضور 4اثر پویانمایی و یک فیلم کودک در جشنواره، تصمیم گرفته شد سئانس‌های صبح هم با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش به نمایش این فیلم‌ها برای دانش‌آموزان اختصاص داده شود.»

آیین گشایش جشنواره
بعد از چند سال که خبری از مراسم افتتاحیه نبود امسال جشنواره مراسم افتتاحیه خواهد داشت. دبیر جشنواره چهل‌ودوم ضمن اعلام این خبر از بزرگداشت‌هایی خبر داد که در روز گشایش برگزار خواهند شد. در این بزرگداشت‌ها از محمدرضا علیقلی، در حوزه موسیقی فیلم و پرویز شیخ‌طادی، در حوزه کارگردانی قدردانی خواهد شد و فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب هم بازیگرانی هستند که در این روز برای آنها بزرگداشتی برگزار خواهد شد.
دبیر این دوره جشنواره علاوه بر این اعلام کرد: «امسال از اواسط این دوره، جشنواره در استان‌ها کار خود را شروع می‌کند و فیلم‌ها همزمان در ۳۰ استان به نمایش در می‌آیند. عوامل فیلم‌ها به چندین استان سفر می‌کنند تا فقط پایتخت و خانه جشنواره میزبان عوامل فیلم‌‌ها نباشند.»‌

اکران‌های بخش بین‌الملل
امینی درباره بخش بین‌‌الملل هم توضیح داد:«امسال ۷۸ کشور متقاضی حضور در جشنواره شدند و از ۶۲۱ اثر ثبت‌نام شده است.»‌ او از اضافه شدن 2 بخش به جشنواره هم خبر داد و گفت:« امسال بخش فلسطین «روح و دم» به‌صورت غیررقابتی برگزار می‌شود. بخش دیگر بین‌الملل هم بخش «کمربند جاده» و مربوط به اتحادیه انجمن جاده ابریشم شانگهای است که ما هم عضو آن شده‌ایم و از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود. هم از صاحبان آثار و هم از نخبگان جهانی که از ۱۶ بهمن‌ماه حضور خواهند داشت و همچنین از کشورهای مختلف میزبان آثار مختلف خواهیم بود.» او گفت:«در بخش سینمای سعادت ۲ اثر سینمای ملی انتخاب شدند که در روزهای آینده اعلام می‌شوند و در کنار آثار بین‌الملل رقابت می‌کنند. در بخش جلوه‌گاه شرق هم ۲ اثر انتخاب شده‌اند.»‌‌

تغییر نسل سینماگران
دبیرجشنواره در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه آیا تعداد زیاد فیلم‌اولی‌ها و همینطور حضور تعداد زیاد کارگردانانی که فیلم‌های دوم یا سوم‌شان در جشنواره حضور دارد، نشانه تغییر نسل سینماگران است یا اینکه دلایل دیگری دارد، گفت: «ما هر سال شاهد رویش‌ها بوده‌ایم. هر سال نسل‌ جدیدی به صنعت سینما و خانواده سینما اضافه شده‌ که منتظر فرصتی برای ورود به عرصه فیلم بلند بوده‌اند. در سال‌هایی این شرایط بیشتر مهیا بوده و در سال‌هایی هم فراهم نبوده است. همکاران ما در سازمان سینمایی در این 3-2 سال تلاش کرده‌اند تا شرایطی برای معرفی فیلمسازان جوان فراهم شود تا در کنار بزرگان و پیشکسوتان سینما آثاری را نمایش دهند. امسال هم فیلمسازان جوانی داریم که حرفی برای گفتن دارند و فرصتی فراهم شده تا نسل جوان و تازه‌نفس بیشتر دیده شوند و حجم تولیدات سینما هم بیشتر شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید