• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 11 بهمن 1402
کد مطلب : 217260
+
-

راهنمای پارچه‌های مبلی؛ از مخمل تا نانو

انواع پارچه‌های مبلی ایرانی، چینی و ترکیه‌ای چه مشخصاتی دارند؟

راهنمای پارچه‌های مبلی؛ از مخمل تا نانو

زیبایی مبل ارتباط زیادی با پارچه آن دارد. وقتی پارچه مناسبی برای ساخت مبلمان استفاده شود که با مدل مبل هم هماهنگ باشد، مبلمان، ظاهری زیبا و شیک پیدا می‌کند. بر این اساس، پارچه مبلمان باید به‌ نحوی انتخاب شود که با شکل فیزیکی مبل مطابقت داشته باشد؛ برای مثال، برای مبل استیل که حالت مجلسی و کلاسیک دارد، پارچه‌های سنگین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مبلمان راحتی پارچه‌های مخمل یا چرم استفاده می‌شود. همچنین، برای ادارات و اماکنی که رفت‌وآمد زیاد است بهتر است رویه مبل از جنس چرم یا نانو انتخاب شود که راحت‌تر پاک می‌شوند و قابل شست‌وشو هستند. از طرفی برای منازل یا اماکنی که رفت‌وآمد کمتری دارند، می‌توان مبلمان با روکش مخمل و کتان را انتخاب کرد.

برای مبل خود چه پارچه‌ای انتخاب کنیم؟
این روزها پارچه‌های مبل با تنوع بسیار زیاد در بازار موجود است و این موضوع دست خریداران را برای انتخاب طرح و رنگ دلخواه باز می‌گذارد، اما تنوع زیاد ممکن است خریداران را سردرگم کند. نظر یک فروشنده باتجربه پارچه‌های مبل این است که در میان پارچه‌های مبل روز، پارچه‌های مخمل که به نوعی مادر همه پارچه‌های مبل از قدیم بوده‌اند، همچنان گزینه خوبی است چرا که پارچه‌های مخمل به مرور زمان به روز شده‌اند و امروز، انواع مخمل مات، مخمل نیمه‌براق، مخمل طرح‌دار کوبیده و مخمل طرح‌دار برجسته در رنگ‌بندی‌های مختلف به بازار آمده‌اند.
علی آقا نوری ادامه می‌دهد: پارچه‌های مخمل در نظافت، لکه‌بری و دوام حرف اول را می‌زنند چون خواب زیادی دارند. البته پارچه‌های کتان و گونی‌بافت که بافت نسبتا درشتی دارند هم خوب هستند و مواد پلاستیکی آنها کمتر است، اما نظافت آنها نسبت به پارچه‌های مخمل سخت‌تر است. چرم پارچه‌ها هم گزینه مناسبی هستند چون این نوع پارچه‌ها ذاتا پارچه هستند که به‌صورت مصنوعی با رنگ حالت چرم روی آن پاشیده می‌شود و ظاهری شبیه چرم پیدا می‌کنند. پارچه مبل نانو (البته جنس اصل) هم پارچه خوب و البته گرانی است، چون لکه‌های روی این پارچه‌ها به راحتی با دستمال مرطوب یا ابر و اسفنج پاک می‌شود و در برابر سایش هم مقاومت بالایی دارند.

چگونه پارچه اصل را تشخیص دهیم؟
این فروشنده پارچه‌های مبل پاسخ این پرسش را که چگونه می‌شود پارچه اصل را تشخیص داد؟ اینطور توضیح می‌دهد شناخت پارچه برای کسی که تجربه ندارد، کار بسیار سختی است. بر این اساس، اگر کسی قصد خرید پارچه مبل دارد، حتما از جایی خرید کند که آن را می‌شناسد. از طرف دیگر، در حال حاضر هیچ شرکت تولیدکننده مبل و هیچ مغازه مبل‌فروشی و هیچ پارچه‌فروشی، پارچه مبل را گارانتی نمی‌کند چون پارچه در معرض بیشترین آسیب است و کاملا به نحوه نگهداری مصرف‌کننده بستگی دارد. بنابراین، با توجه به این مسائل، بهتر است خریدار از جای معتبر و جایی که به‌نحوی آشناست و به آن اطمینان دارد خرید کند.

پارچه مبل متری چند؟
قیمت پارچه‌های مبل به عوامل مختلفی مانند جنس، تراکم و ضخامت پارچه بستگی دارد. رصد بازار حاکی از آن است که در حال حاضر پارچه‌های مبل به‌طور متوسط از متری 200هزار تومان به بالا فروخته می‌شوند که در این میان پارچه‌های ترک از همه گران‌ترند. یک دست مبلمان استاندارد 7نفره بین 28متر تا 30متر پارچه نیاز دارد. اگر مبنای خرید را ارزان‌ترین پارچه که متری 200هزار تومان است درنظر بگیریم، برای خرید پارچه مبل به 6میلیون تومان پول نیاز است. اگر از میان پارچه‌های ترک انتخاب کنیم، کمترین پارچه ترک هر متر 600هزار تومان است. بر این اساس، شما باید 3برابر بودجه قبل یعنی 18میلیون تومان برای پارچه رومبلی هزینه کنید.

تقلب در بازار پارچه‌های ترکیه‌ای
در حال حاضر، اگر سری به مغازه‌های فروش پارچه‌های مبل بزنید انواع پارچه با جنس‌های مختلف را می‌توانید ببینید. پارچه‌های مبل موجود در بازار ایران بیشتر ساخت ایران، ترکیه و چین هستند.
اکبر بیگی از فروشندگان با تجربه در زمینه فروش پارچه‌های مبل در مورد انواع پارچه‌های مبل موجود در بازار به همشهری می‌گوید: قبلا پارچه‌های مبلمان، پارچه‌های مازراتی و مکس و پورشه بود، اما الان این پارچه‌ها قدیمی شده‌اند و کمتر تولید می‌شوند و پارچه‌های مخمل، چرم پارچه، پارچه‌های نانو و گونی‌بافت در انواع مختلف در بازار موجود است.
این فروشنده درباره وضعیت پارچه‌های مبلمان ایرانی و وارداتی موجود در بازار هم می‌افزاید: ما پارچه‌های ایرانی مانند برند اُیاز داریم که کیفیت خوبی هم دارد و معروف‌ترین پارچه آن یاموند است. اما عمده پارچه‌هایی که در حال حاضر در کشور موجود است از چین وارد می‌شوند. تنوع در پارچه‌های چینی هم بسیار زیاد است و یکی، دو سال است که تقاضا برای پارچه‌های کتان و گونی‌بافت افزایش یافته است، اما متأسفانه در پارچه‌های چینی شاهد تقلب هستیم. در واقع، عمده کارها وقتی که سری اول آنها وارد می‌شود خیلی باکیفیت است، اما سری دوم که تاجران وارد می‌کنند از کیفیت می‌افتد.
این فروشنده ادامه می‌دهد: پارچه‌های ترکیه‌ای هم داریم که بیشتر از شرکت سرتکس ترکیه است که متأسفانه تقلبی این پارچه هم در کشور ما زیاد است. برای نمونه، شرکت سرتکس یک‌سری پارچه‌های نانو تولید می‌کند که ضد‌آب و ضد‌لک است، اما درصورتی خوب است که اصل آن وارد کشور شود ولی متأسفانه در این بخش تقلب زیاد است و ما با اینکه خودمان سال‌هاست در این حرفه هستیم باید حتما از تاجری خرید کنیم که او را می‌شناسیم و اگر خودمان بخواهیم وارد بازار شویم و به‌صورت متفرقه خرید کنیم احتمال اینکه پارچه چینی را به جای پارچه ترک به ما بفروشند زیاد است.
او می‌افزاید: مشتریانی داریم که وقتی مراجعه می‌کنند می‌گویند پارچه نانو به قیمت (هر متر) 200هزار تا 300تومان می‌خواهیم؛ درحالی‌که قیمت پارچه نانو بیشتر است و این، قیمت پارچه چینی است. یکی از شگردهای مبل‌فروشی‌ها این است که با اسپری نانو و اسفنج، سطح پارچه مبل را جلوی مشتری تمیز می‌کنند و عنوان می‌کنند که پارچه نانو است درحالی‌که پارچه چینی است و از اسپری نانو استفاده می‌کنند.


در خرید و انتخاب پارچه مبل  به نکات زیر توجه کنید

جنس و نخ پارچه ارتباط مستقیم با عمر مبل دارد. پارچه مبلی به‌دلیل استفاده مداوم، باید از دوام بالایی برخوردار باشد.
مقاومت و تراکم پارچه مبل باید متناسب با کاربرد مبل باشد و هرچه تراکم پارچه بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر می‌رود؛ برای مثال، پارچه‌ مبلمان راحتی باید مقاوم و دارای تراکم بالا و در عین حال لطیف باشد چون این مبل‌ها بسیار استفاده می‌شود و استفاده از پارچه نامرغوب سبب ساییدگی و فرسودگی زودهنگام پارچه می‌شود.

درمجموع:
رنگ و طرح پارچه به سلیقه، دکوراسیون و نوع کاربرد مبل بستگی دارد. معمولا از پارچه‌های ساده برای مبلمان راحتی و از پارچه‌های طرح‌دار برای مبلمان استیل و سلطنتی استفاده می‌شود.
قیمت پارچه از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه کرد. این موضوع مخصوصا هنگام تعمیر مبل و تعویض پارچه مبلی مهم است تا به این صورت تعمیر مبل به صرفه‌تر از خرید مبلمان نو و جدید باشد. هر چند قیمت بالا تضمین‌کننده کیفیت بالا نیست، اما بهتر است پارچه مبل بسیار ارزان‌قیمت نخرید، چرا که هر چه از کیفیت پارچه کاسته شود شما مجبور می‌شوید در مدت زمان اندکی پارچه مبل خود را تعویض کنید.
قابلیت شست‌وشو و ضد‌لک بودن پارچه مهم است. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید از انتخاب پارچه‌های با رنگ روشن یا پارچه‌هایی که قابلیت شست‌وشو ندارند، خودداری کنید.
از مراکز معتبر خرید کنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید