• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217179
+
-

تهدیدها و فرصت‌های استقرار صنایع در شهر

نگاه
تهدیدها و فرصت‌های استقرار صنایع در شهر

محمدرضا پوریافر؛ شهردار منطقه21

تا چند روز دیگر زیرگذر فتح - باغستان افتتاح می‌شود که تأثیر فراوانی بر ترافیک منطقه و حتی ترافیک میدان آزادی دارد. مسافران شهر‌های پرجمعیت جنوب غرب استان تهران که می‌خواهند در ساعات اوج ترافیک وارد پایتخت شوند باید مسافت زیادی تا رسیدن به دوربرگردان‌ها حرکت کنند، اما این زیرگذر و در فاز دوم روگذری که در همین محل ساخته می‌شود این مسافت اضافی را حذف می‌کند و جریان ترافیک به مسیر‌های جایگزین هدایت می‌شود.
در بررسی مشکلات منطقه21 باید توجه کرد که به‌دلیل اختصاص 70درصد مساحت این منطقه به واحد‌های صنعتی، شرایط ویژه‌ای به‌وجود آمده است؛ مثلا در زمینه وزن آسفالت مصرف شده در میان مناطق برتر تهران هستیم و از ابتدای سال تا الان حدود ۷۴هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده است. همچنین ۱۳خیابان را با اعتباری بالغ بر ۷۵میلیارد تومان احداث و تعریض کرده‌ایم. با وجود اینکه دهه‌ها از آسفالت‌شدن خیابان‌های پایتخت می‌گذرد، در این منطقه هنوز خیابان‌های خاکی در بخش صنعتی داریم که تلاش می‌کنیم با کمک صنایع آنها را آسفالت کنیم؛ مثلا معابر اطراف واحد‌های تولیدی را با همکاری صنایع بسازیم یا پارک‌هایی درون بافت صنعتی بسازند و نگهداری کنند. روش کار این است که صاحبان صنایع در برخی از این خیابان‌ها زیرسازی، نصب جدول و پیاده‌روسازی را انجام می‌دهند و بعد شهرداری آسفالت‌ریزی می‌کند. در نواحی صنعتی، کامیون‌ها و تریلی‌ها با بار‌های سنگین تردد می‌کنند که به سطح آسفالت آسیب می‌زند و برای همین هم تلاش داریم از بتن غلتکی یا آر‌سی‌سی برای روکش این خیابان‌ها استفاده کنیم تا طول عمر آسفالت خیابان‌ها را افزایش دهیم.
نوع ترافیک منطقه21 نیز با دیگر مناطق متفاوت است. این منطقه بنا به آمار سال1395 تعداد 186هزار نفر جمعیت داشت که امروزه احتمالا تعداد ساکنان آن از 250هزار نفر هم بیشتر شده است و با حساب تعداد کارکنان صنایع که از نقاط دیگر استان به اینجا می‌آیند تا 400هزار نفر افزایش پیدا می‌کند؛ جمعیتی که صبح‌ها وارد منطقه می‌شوند و ترافیک محور‌های اصلی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. شهرداری منطقه تلاش کرده است که خطوط حمل‌ونقل عمومی را به درون منطقه گسترش دهد. پیشنهاد کردیم خط بی‌آرتی تهرانپارس تا میدان آزادی به سمت غرب ادامه پیدا کند. با ادامه دادن خط تا تهرانسر موافقت شد، اما مطلوب این است که تا وردآورد ادامه یابد. از مترو هم تنها در شرق منطقه بهره‌مند هستیم و ساخت خط11 هم جوابگوی نیاز شهروندان نخواهد بود. آماده هستیم زمین‌های موردنیاز ساخت ایستگاه را در اختیار مترو قرار دهیم به این شرط که ایستگاه‌های بیشتر در طراحی خطوط مترو برای منطقه21 دیده شوند.
نکته دیگر اینکه منطقه21 از نظر منابع آب با کمبود شدید روبه‌روست؛ تا جایی که می‌توان گفت تنها درباره نیمی از حجم آب مورد نیاز برای فضای سبز اطمینان وجود دارد و بقیه آن باید به سختی تامین شود. اگر شرایط به همین شکل پیش برود و هر سال با کاهش منابع آبی روبه‌رو شویم، ممکن است 10سال دیگر مجبور به انتخاب بین آب آشامیدنی برای ساکنان یا آب برای فضای سبز باشیم. اکنون راهی به جز استفاده از پساب نداریم. باید با ساخت تصفیه‌خانه، ایجاد مخزن، جمع‌آوری آب‌های سطحی و فرستادن آنها به درون شبکه، نیاز فضای سبز را تامین کنیم. در این زمینه تفاهمنامه‌‌ای با آبفا امضا کردیم تا پساب را از تصفیه‌خانه فیروزبهرام منتقل کنیم. به‌دنبال انتقال آب از شهرک اکباتان هم هستیم.
برخی شهرک‌ها منابع آبی کافی ندارند و از ما مطالبه می‌کنند که فضای سبز آنها را گسترش دهیم. قانونا شهرک‌ها تا زمانی که محصور هستند باید به‌صورت خودگردان اداره شوند، اما شهرداری تلاش می‌کند به ساکنان این شهرک‌ها هم خدمات ارائه کند؛ مثلا با استفاده از تانکر به درختان درون شهرک‌ها آب می‌رسانیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید