• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217167
+
-

تجارت کربن در بازار سرمایه

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: این سازمان تجارت کربن را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه با سازمان بورس وارد مذاکره شده است.
به‌گزارش ایرنا، علی سلاجقه افزود: سازمان محیط‌زیست به‌عنوان مرجع تغییر اقلیم گام‌های اساسی در زمینه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها برداشته و پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار را به‌عنوان دامنه این پدیده قرار داده است. اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید وضعیت محیط‌زیست جهان را مدیریت کنیم؛ چون ادامه این روند به ضرر انسان‌ها خواهد بود، از این جهت اقداماتی در دنیا آغاز شده است. او با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: ایران در منطقه گرم و نیمه‌خشک واقع شده و همین فرایند تغییر اقلیم را شدت می‌بخشد، اما با وجود این، ایران در پهنه‌ای قرار گرفته که متنوع‌ترین شرایط اقلیمی همراه با تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است که تمام آنها تحت‌تأثیر تغییر اقلیم قرار گرفته‌اند. سلاجقه تأکید کرد: در روند تغییر اقلیم، سازگاری مسئله مهمی است و باید در بحث تولید، مصرف و بازگردانی دقت کنیم. متأسفانه گاهی شاهد آن هستیم که برخی تغییر اقلیم را قبول ندارند و گازهای گلخانه‌ای را یک واقعیت ناموجود می‌دانند که معتقدند چنین چیزی وجود ندارد که باید این نگاه تغییر کند.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه وزارتخانه صمت، نیرو و جهاد باید اقداماتی اساسی انجام دهند، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان مرجع ملی تغییر اقلیم اقدامات خوبی انجام داده است. برای نخستین‌بار پدیده تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده است و براساس آن سازمان محیط‌زیست مکلف شده در مدت یک‌سال و با همکاری دستگاه‌های متولی برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم را تدوین کند.
او تأکید کرد: رویکرد دولت عملیاتی است، اما شرایط تغییر اقلیم چنان حاد است که تأثیر عمل دولت چندان ملموس نیست، اما در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است. سلاجقه با اشاره به اینکه کارهای خوبی در زمینه کیفی‌سازی‌ سوخت در کشور انجام شده است، گفت: در این راستا ٩پالایشگاه در راستای کیفی‌سازی‌ سوخت گام‌های مطلوبی برداشته‌اند. همچنین کاهش سولفور در سوخت هم دنبال می‌شود. بیشترین خاموشی فلرها در این دولت صورت گرفته است. برقی کردن خودروها در راستای کاهش آلودگی هوا هم در دولت دنبال می‌شود؛ هر چند در زمینه آلودگی ناشی از سایش هم حرف داریم؛ وزارت صمت در این راستا رویکرد خوبی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید