• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217110
+
-

افزایش بودجه برای جذب مخاطب

آیا افزایش ۵۸ درصدی بودجه صداو سیما باعث افزایش مخاطبان تلویزیون می شود؟

گزارش
افزایش بودجه برای جذب مخاطب

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

آبان1401 بود که با رایزنی پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما نمایشگاهی از ادوات و لباس‌های ساخته شده در سالن اجتماعات صحن علنی مجلس برپا شد. از همان موقع جبلی تلاش کرد تا بتواند برای 2 سریال الف-ویژه خود ردیف بودجه‌ای بگیرد. سریال «سلمان فارسی» با اینکه در دوره ریاست قبلی سازمان کلید خورده بود هزینه‌های زیادی برای تولید داشت و ‌ سریال «موسی» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، که تامین بودجه را به یک دغدغه اساسی برای رئیس سازمان تبدیل کرده اند.
بعد از برگزاری نمایشگاه، رفت وآمدهای جبلی به مجلس و رایزنی‌ها بیشتر شد. حالا به‌نظر می‌رسد تلاش‌های جبلی جواب داده و بودجه صدا وسیما نسبت به سال۱۴۰۲، ۵۸ درصد افزایش یافته است.

کاهش بیننده، دغدغه مدیران سازمان
بعد از هر فصل، وقتی آمار بینندگان سریال‌های تلویزیونی اعلام می‌شد خیلی از منتقدان می‌گفتند آمار بینندگان کاهش یافته. هر چند مدیران سازمان زیر بار نمی‌رفتند اما در نهایت وقتی آمار کاهش 75درصدی بینندگان به شکل رسمی اعلام شد موضوع برای مدیران سازمان بسیار جدی شد، تا جایی که مدیران تلویزیون تلاش کردند تا با تولید و پخش سریال‌ها در ژانرهای مختلف مردم را پای تلویزیون بنشانند و حتی دست به دامان بازیگران چهره شدند تا اجرای برنامه‌ها و مسابقه‌های تلویزیونی را برعهده بگیرند. اما این موضوع هم تا به امروز نتیجه‌بخش نبوده. حالا باید دید این افزایش بودجه چقدر به مدیران سازمان در روند بهبود کیفیت آثار تلویزیونی کمک می‌کند.

باید نگاه‌ها تغییر کند
سیدعلی هاشمی، کارگردان سریال «مستوران» درباره بینندگان تلویزیون به همشهری می‌گوید:«بحث بیننده‌های تلویزیون موضوع امروز و دیروز نیست. به‌نظرم هرقدر هم تلویزیون سریال بسازد اما نوع نگاه به سریال‌سازی‌ تغییر نکند در روی همان پاشنه می‌چرخد. به‌نظرم تنها افزایش بودجه یا تولید انبوه به افزایش مخاطب کمک نمی‌کند، بلکه باید نگرش‌ها را تغییر داد.» این کارگردان ادامه می‌دهد:«هر اندازه مدیران سراغ داستان‌های متفاوت و ژانرهای مختلف بروند، می‌توانیم در سریال‌سازی‌ رویکرد درست‌تری داشته باشیم. دیگر مستقیم‌گویی در سریال‌ها جواب نمی‌دهد. ثابت شده که سلیقه تماشاگرمعطوف به داستان است. باید داستان‌هایی انتخاب شوند که در دنیای پر از فیلم و سریال امروز بتوانند تماشاگر را راضی نگه دارند.»
کارگردان سریال مستوران در ادامه به حضور چهره‌های شناخته شده در سریال‌ها و برنامه‌ها اشاره می‌کند:«به ‌نظرم امروز دیگر چهره آنقدر تأثیری در جذب مخاطب ندارد. اولویت مردم قصه است و جذابیت در گویش آن قصه به زبان تصویر. مدیران سازمان باید در هدف‌گذاری اولیه خود فکر کنند که باید چه کاری انجام دهند تا تماشاگر امروز که دسترسی آزاد به همه‌‌چیز دارد، پای تلویزیون بنشیند و از تماشای سریال‌ها و برنامه‌ها لذت ببرد.»

مکث
افزایش 58درصدی بودجه رسانه ملی

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش بودجه صدا و سیما می‌گوید:«با تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه1403 اعمال کرده بودجه صدا و سیما و قوه قضاییه نسبت به سال‌جاری ۵۸درصد افزایش یافته، درحالی‌که رشد بودجه سایر دستگاه‌ها در سال آینده حدود ۱۲درصد است.» ‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید