• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217105
+
-

تأمین سازگارترین خون‌ برای بیماران

مریم سرخوش ؛ روزنامه‌نگار

به غیراز گروه‌های اصلی خون (AB، O، B، A)، گروه دیگری از آنتی‌ژن‌ها وجود دارند که گروه فرعی خون را تشکیل می‌دهند. برخی بیماران در طول درمان و نیاز به تزریق مکرر به این گروه‌های خونی فرعی، نیاز شدیدی پیدا می‌کنند. تعداد این گروه‌های خونی فرعی هم قابل توجه است. به‌گفته عبادالله سالک مقدم، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران تنها برای بیماران مبتلا به تالاسمی باید سالانه 500هزار گروه‌های فرعی را شناسایی کنیم تا جوابگوی این بیماران باشد.
او به خبرنگار همشهری می‌گوید: «برای اینکه بهترین خون سازگار در اختیار بیماران به‌ویژه بیماران تالاسمی و دارای بیماری‌های خونی قرار بگیرد باید فنوتیپ گروه‌های فرعی شناسایی شود. فنوتیپ  اهدا‌کنندگان در 8 استان کشور   تعیین می‌شود. این استان‌ها بیشترین بیماران تالاسمی را دارند، از این رو به این سیستم تجهیز شده‌اند. در ادامه هم 8 استان دیگر که دارای این سیستم هستند، به‌زودی انجام این فرایند را آغاز می‌کنند.»
سالک مقدم با بیان اینکه در فاز بعدی هم به فراخور بودجه سازمانی، این طرح گسترش داده خواهد‌ شد، عنوان می‌کند: «از این پس برای تعیین فنوتیپ سالانه 520هزار مورد تست خواهد شد و پس از بیماران تالاسمی و بیماران سیکل‌سل (کم‌خونی داسی‌شکل)، برای گروه‌های فرعی ازجمله بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند و بیماران نیازمند به تزریق خون مکرر، تامین خون شناسایی شده در اولویت قرار می‌گیرد.»‌
این مسئول با اشاره‌به این پرسش‌که پیش از این  شناسایی این فنوتیپ‌ها بر چه اساسی صورت می‌گرفت، پاسخ می‌دهد: «تعیین سازگاری خون ‌دهنده و گیرنده پیش از این به‌ صورت دستی بود و اگر در بانک خون بیمارستان‌ها  خون سازگار وجود نداشت، خون بیمار به سازمان ارسال و خون سازگار پیدا می‌شد. اما از این پس بر اساس وضعیت گروه‌های فرعی مشخص شده با شناسایی این فنوتیپ‌ها  فراورده‌ای تزریق خواهد شد که هیچ مشکلی به‌دلیل ناسازگاری برای بیمار ایجاد نکند.»
او در پاسخ به اینکه گروه فرعی خونی هست که در کشور نباشد و مجبور به واردات آن باشیم؟بیان می‌کند: «بانک اطلاعاتی این حوزه در حال توسعه است و در حال حاضر ما هیچ نیازی به واردات حتی یک گروه خونی خاص نداریم.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید