• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2171
+
-

روزهای اعتراض در زادگاه مسیح‌ ع

بیت‌لحم در کرانه باختری این روزها صحنه اعتراض فلسطینی‌ها به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس است

قدس
روزهای اعتراض در زادگاه مسیح‌ ع

شهر بیت‌لحم، زادگاه عیسی مسیح(ع) و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری میلیون‌ها شهروند مسیحی از سرتاسر جهان، در حالی آماده برگزاری جشن‌میلاد مسیح (ع)  و آغاز سال جدید میلادی می‌شود که جو امنیتی در سرتاسر شهرهای کرانه غربی بعد از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل ایجاد شده است.

اگرچه از صبح روز شنبه، صدای ناقوس کلیساهای این شهر بعد از ورود کاروان اسقف اعظم، پیر پاتیستا پیتسابالا (یکی از مهم‌ترین روحانیون کلیسای کاتولیک در خاورمیانه) به نشانه آغاز جشن سال نو به صدا درآمده، اما انطوان سلمان، شهردار بیت‌لحم گفته است امسال جشن‌های سال‌نو، صرفا به شعائر سنتی دینی محدود شده و خبری از تکرار برنامه‌های سالیان گذشته نیست.

اگرچه سلمان اشاره‌ای به علل تغییر برنامه‌های بیت‌لحم برای جشن سال نو میلادی نداشته، اما به سادگی می‌توان با نگاهی به اخبار منتشر شده از وضعیت امنیتی این شهر دلایل اظهارات شهردار را درک کرد. پیش از این شهرداری بیت‌لحم در آغاز هفته دوم آذرماه با روشن‌کردن درخت بزرگ کریسمس در این شهر خبر از آغاز جشن‌های سالانه داده بود، اما تنها یک روز بعد از سخنان دونالد ترامپ درباره قدس در 15آذرماه، چراغ‌های درخت کریسمس خاموش شده و شهرداری نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد برنامه‌های جشن امسال فعلا به تعویق افتاده است.

بیت‎لحم به‌دلیل جایگاه دینی ویژه و همچنین وجود کلیسای مهد (که گفته می‌شود توسط کنستانتین روی غاری ساخته شده که زادگاه عیسی مسیح بوده)، مقصد بسیاری از گردشگران جهان، مخصوصا در روزهای منتهی به پایان سال میلادی به‌حساب می‌آید؛ به‌گونه‌ای که بیش از 70درصد از اقتصاد این شهر تاریخی به درآمدهای حاصل از گردشگری متکی است. این در حالی است که به گفته اسقف پیتسابالا، بسیاری از کاروان‌های مسیحی بعد از سخنان ترامپ و ناامنی‌های ایجاد شده در شهرهای فلسطین، سفر خود به بیت‌لحم را لغو کرده‌اند.

این روحانی کاتولیک همچنین در اعتراض به اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا گفته است: سخنان او منجر به آشوبی می‌شود که توجه مومنین را از جشن آغاز سال میلادی جدید منحرف خواهد کرد. طی روزهای گذشته تمام شهرهای کرانه غربی، ازجمله بیت‌لحم به صحنه درگیری‌های خشونت‌باری میان شهروندان فلسطینی معترض و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که پلیس فلسطین برای محافظت از کاروان اسقف پیتسابالا، آن را از ابتدای بیت‌لحم تا مرکز این شهر مشایعت کرده است.

درحالی‌که انتظار می‌رفت عملکرد نیروهای امنیتی اسرائیل همزمان با فرا رسیدن موعد جشن‌های سال جدید میلادی در مناطق مسیحی‌نشین فلسطین تا حدی تغییر کرده و فضا آرام‌تر شود، صبح روز گذشته مجددا شهروندان فلسطینی مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته و به سوی آنان گلوله‌های مشقی و گاز اشک‌آور شلیک شد که منجر به جراحت و خفگی بیش از 30نفر (در بیت‌لحم) شده است. از سوی دیگر، سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته اعلام کرد به تعداد نیروهای امنیتی اسرائیلی مستقر در شهرهای اشغالی، به‌ویژه در قدس و همچنین تمام راه‌های ارتباطی منتهی به بیت‌لحم افزوده خواهد شد.

روزنامه رای‌الیوم در گزارش خود به مناسبت جو نامتعارف حاکم بر بیت‌لحم در آستانه برگزاری جشن سال نو میلادی نوشته است: امسال نام قدس بیش از هر نام دیگری در میان جشن‌های شهروندان مسیحی ساکن بیت‌لحم شنیده می‌شود؛ امری که به‌خوبی بر هویت تاریخی تمام شهرهای اشغالی فلسطین و ناتوانی اشغالگران در تغییر این هویت تأکید دارد. انطوان سلمان، شهردارد بیت‌لحم گفته است: جشن‌های سال جدید میلادی، چالشی بزرگ برای اشغالگران و نشانه‌ای از استمرار زندگی برای فلسطینیان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید