• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217064
+
-

دام وارداتی 3دلار ، دام داخلی ۴دلار

قیمت گوشت قرمز در بازار داخل بسیار افزایش یافته است. به گزارش همشهری همزمان، برخی خبرها حاکی از آن است که قاچاق دام به‌خصوص از مرزهای جنوبی کشور به مقصد کشورهای حوزه خلیج‌فارس همچنان انجام می‌شود و این موضوع از دلایل گرانی گوشت قرمز است. اما منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور معتقد است در حال حاضر قاچاق دام از ایران برای کشتار در کشورهای دیگر انجام نمی‌شود. پوریان با بیان اینکه دام ما در کشورهای دیگر صرفه تجاری و بازاری ندارد، توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه قیمت دام ایران نسبت به دام کشورهای دیگر بالاست، تقاضا برای دام ایرانی در کشورهای دیگر بسیار پایین آمده است و عملا هیچ دامی از کشور قاچاق نمی‌شود.
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور ادامه می‌دهد:‌ اگر هم در مواردی قاچاق دام انجام شود بسیار کاهش یافته است به‌طوری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۰درصد کاهش قاچاق داریم. او تأکید می‌کند: قیمت هرکیلو دامی که در بازار داخل موجود است، بالای ۴دلار است که این قیمت در مورد بره شیری بالاتر هم می‌رود و به ۴.۵دلار می‌رسد. این در حالی است که قبل از اینکه دام زنده گران شود، قیمت آن ۳.۵دلار بود و بیشتر دام ما به سمت کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت می‌رفت اما در حال حاضر دام‌هایی که وارد کشورهای همسایه می‌شود از کشورهای دیگر است که نهایت قیمت آن تا ۳.۵دلار است و به همین دلیل دام ما از نظر اقتصادی توان رقابت با دام‌های ارزان کشورهای دیگر را ندارد و مزیت تجاری خود را از دست داده است.
پوریان به واردات دام زنده به کشور هم اشاره کرده و می‌گوید: در حال حاضر دام زنده وارد می‌کنیم و علت واردات این است که دام زنده داخلی به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید گران تمام می‌شود به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برای کشتار، دام زنده وارد کند. قیمت هر رأس دام زنده‌ای که وارد کشور شده و در کشتارگاه‌های مرزی کشتار می‌شود ۳دلار است. درصورتی که دام زنده کشتاری ما در داخل کشور بالای ۴دلار است و اگر بخواهد از کشور خارج شود با احتساب هزینه‌های جابه‌جایی و غیره به بالای ۵دلار می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید