• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21704
+
-

هشدار نفتی به عربستان

جهانگیری:هر کشوری بخواهد به جای ایران بازار نفت را در اختیار بگیرد، خیانت کرده است

معاون اول رئیس‌جمهور با هشدار به کارشکنی برخی از کشورهای منطقه برای کم کردن سهم نفت ایران در بازار‌های جهانی گفته است:هر کشوری که بخواهد به جای ایران بازار نفت را در اختیار بگیرد خیانت بزرگی به ملت ایران و فضای بین‌الملل کرده‌است. اسحاق جهانگیری با اشاره به نام سعودی گفت:(این کشور) باید بداند که تقاص این خیانت را پس خواهد داد.

ترامپ روز شنبه در توییتر خود نوشته بود که با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی تماس تلفنی داشته و از او خواسته که برای مقابله با ایران، تولید نفت را تا 2میلیون بشکه در روز افزایش دهد. وی سپس مدعی شد که ملک سلمان با این درخواست موافقت کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس» اما ساعتی بعد از این توییت ترامپ، ریاض، پایتخت عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای تماس تلفنی سران دو کشور را تأیید کرد اما چیزی درباره توافق برای افزایش تولید نفت اعلام نکرد.در بیانیه منتشر شده در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی آمده بود: ترامپ و ملک سلمان درباره اینکه کشورهای تولیدکننده نفت باید هرگونه کمبود احتمالی منابع را جبران کنند صحبت کردند.

جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعهدات خود در برجام شروطی گذاشته است که به گفته کارشناسان مهم‌ترین آن، شرط حفظ سهم فروش نفت ایران در بازارهای جهانی است.

رهبر معظم انقلاب در هفتمین روز از‌ماه مبارک رمضان در مراسم ضیافت افطار خود برای مسئولان و کارگزاران نظام 7شرط را برای ماندن ایران در برجام بیان کردند. یکی از این شروط این بود: «اگر آمریکایی‌ها توانستند در فروش نفت ایران خلل وارد کنند اروپایی‌ها باید خرید نفت از ایران به مقدار مورد نیاز ما را تضمین کنند.»

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری روز گذشته همچنین با اشاره به مسائل اقتصادی در کشور هم گفته‌است: همه مسائل را نباید بر سر تحریم و توطئه خارجی انداخت.

جهانگیری که در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در حضور جمعی از صنعتگران و معدن‌داران در سالن اجلاس سران سخن می‌گفت با بیان اینکه ما کشورهای دوستی داریم که نفت خود را به آنها می‌فروشیم، ادامه داد: نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و برای بخش خصوصی این امکان فراهم می‌شود که به‌صورت شفاف نفت خریداری کرده و آن را صادر کند. البته در این زمینه هم‌اکنون روزانه حدود 60هزار بشکه نفت برای فعالیت‌های داخلی در بورس عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید