• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217013
+
-

گفت‌وگو با فخرالدین صدیق‌شریف، بازیگر

مردم می‌گفتند برایمان استخاره بگیر!

گپ
مردم می‌گفتند برایمان استخاره بگیر!

از دهه 50 روی صحنه تئاتر رفته و تا امروز با بازی در ده‌ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نقش‌های متنوعی در ژانرهای متفاوت از تاریخی تا دفاع‌ مقدس ایفا کرده است، اما شاید نقش‌آفرینی فخرالدین صدیق‌شریف در سه‌گانه «اخراجی‌ها» و سریال‌های تاریخی پربیننده‌ای چون «امیرکبیر»، «امام علی(ع)» و ... بیشتر از سایر نقش‌ها این هنرمند را در ذهن مخاطبان ماندگار کرده است. با صدیق‌شریف، این پیشکسوت بااخلاق سینما و تلویزیون که پس از چندین سال حضور کمرنگ در تلویزیون، سال گذشته با سریال «گیلدخت» مهمان خانه‌هایمان بود و این روزها نیز با رئالیتی‌شوی «کتاب قانون» و سریال «گناه فرشته» در شبکه یک سیما و نمایش خانگی حاضر شده، گفت‌وگو کردیم.

این شب‌ها برنامه‌ «کتاب قانون» از شبکه یک سیما پخش می‌شود که شما در این مجموعه در کسوت رئیس مجلس شورای اسلامی ظاهر شده‌اید. برای آن دسته از مخاطبانی که این برنامه را ندیده‌اند، کتاب قانون را چطور معرفی می‌کنید؟
«کتاب قانون» یک رئالیتی‌شو است که در آن فضای مجلس شورای اسلامی شبیه‌سازی شده و نمایندگان که مردم عادی هستند، موضوعات مهم روز را به ‌عنوان طرح یا لایحه بررسی و درباره آن صحبت می‌کنند. در واقع ما با یک مجلسی مواجه هستیم که نمایندگانش مردم عادی هستند و خیلی راحت‌تر و بهتر درد جامعه را می‌فهمند و بازگوکننده مشکلاتی می‌شوند که در جامعه با آن دست به گریبانیم. این برنامه شاید هشداری برای بعضی از نمایندگانی باشد که از بالا به مردم نگاه می‌کنند. امیدوارم نمایندگان که مخاطب اصلی این برنامه هستند آن را ببینند. در واقع این برنامه یک تلنگری به نمایندگان مجلس است.
حضور در این برنامه چه جذابیتی برای شما داشت که آن را پذیرفتید؟
این برنامه از یک طرف دغدغه مردم را مطرح و آنها را با حقوقشان آشنا می‌کند و از طرف دیگر به نمایندگان می‌گوید باید برای حرف‌های مردم گوش شنوا داشته باشند و ... مجموع اینها انگیزه من بود که در این پروژه کار کنم. علاوه بر آن سابقه کار با آقای ابوطالبی هم در این انتخابم بی‌تأثیر نبود.
چه بازخوردهایی از این برنامه گرفته‌اید؟
فعلا 5 یا 6 قسمت از کار پخش شده ولی در همین مدت کوتاه هم بازخوردهای مثبت و خوبی گرفته‌ام. این کار در عین اینکه جدی است، طنز خاص خودش را دارد و مخاطبان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
همزمان که در شبکه اول در کسوت رئیس مجلس ظاهر شده‌اید، در شبکه نمایش خانگی و با سریال «گناه فرشته» نقش یک آدم خلافکار متهم به قتل را بازی می‌کنید، ایفای این نقش‌های متفاوت برایتان آزاردهنده نبود؟
نه. اتفاقا خودم از این تفاوت نقش استقبال کردم. به ‌نظر من متفاوت بودن نقش، بازیگر را می‌سازد. اگر بازیگران فقط در یک نقش ظاهر شوند، کارگردان‌ها ریسک نمی‌کنند که نقش‌های دیگری به آنها بدهند و بازیگر نمی‌تواند خلاقیت واقعی خودش را بروز دهد.
اما شما قبل از این کمتر در نقش‌های متفاوت و منفی بازی کرده‌ بودید.
بله. این سومین باری است که نقش منفی بازی می‌کنم. در فیلم سینمایی «ابراهیم خلیل‌الله» نقش شیطان را داشتم، یک نقش خاکستری در سریال «امیرکبیر» بازی کردم و حالا هم در «گناه فرشته» نقش یک شخصیت منفی را برعهده دارم.
چرا مدتی در تلویزیون و سینما کم‌کار بودید؟
کم‌کاری من مربوط به دوره کرونا بود. به پیشنهاد دکتر، مطلقا هیچ کاری قبول نکردم و در آن مدت فقط در خانه بودم. البته یک بخشی از کم‌کاری هم به این دلیل است که پیشنهاد خوبی نداشتم و ترجیح دادم کار نکنم.
پیداست چندان دغدغه مالی ندارید. به جز بازیگری حرفه یا منبع درآمد دیگری هم دارید؟
بله. بازنشسته بانک ملی هستم. چون بازیگری حاشیه امن مالی ندارد ترجیح می‌دادم در کنار آن یک شغل دولتی و حقوق ثابت داشته باشم؛ برای همین از جوانی در اداره‌های مرکزی بانک ملی مشغول به‌ کار شدم و حالا سال‌هاست که بازنشسته هستم.
یادتان هست پس از بازی در کدام نقش بیشتر دیده شدید؟
فکر کنم بعد از فیلم «اخراجی‌ها» بود که نقش یک روحانی را بازی کردم. یادم هست آن موقع اخراجی‌ها خیلی مورد توجه مردم قرار گرفت و مردم در کوچه و خیابان که مرا می‌دیدند می‌گفتند حاج آقا برایمان دعا کن یا استخاره بگیر و ...

 

این خبر را به اشتراک بگذارید