• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 8 بهمن 1402
کد مطلب : 217010
+
-

‌سامانه بارشی از ایران رفت

آب و هوا
‌سامانه بارشی از ایران رفت

پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد روز ‌شنبه، ۷ بهمن‌  شدت بارش‌ها در ۸ استان بود، اما از امروز، یکشنبه، 8 بهمن از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود.
‌روز شنبه، ۷ بهمن بارش در نیمه غربی کشور، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس و البرز غربی شدیدتر بود و سامانه بارشی علاوه بر این مناطق بخش‌هایی از سواحل دریای خزر، مرکز و شمال شرق و جنوب و جنوب شرق را هم دربرگرفت.
به گزارش همشهری، فریبا گودرزی، کارشناس هواشناسی شدت بارش‌ها در این روز را در نوار غربی آذربایجان غربی، غرب کردستان، ایلام، لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان و شمال کرمانشاه دانست که منجر به صدور هشدار نارنجی در این مناطق شد. پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد امروز، یکشنبه، 8بهمن هم در بیشتر مناطق کشور شاهد بارندگی خواهیم بود.
دیگرکارشناس هواشناسی با اعلام این خبر به همشهری گفت: امروز یکشنبه (8بهمن) استان‌های مازندران، گلستان، خ‌رأسان شمالی، خ‌رأسان رضوی، ارتفاعات تهران و سمنان و روز دوشنبه (9بهمن) غرب گیلان مناطقی هستند که با فعالیت سامانه بارش‌های بیشتری را دریافت می‌کنند و شامل هشدار نارنجی خواهند بود. کبری رفیعی افزود: هشدار نارنجی مخاطراتی را با خود به همراه دارد که ازجمله یخ‌زدگی و لغزندگی زمین  در گردنه‌های کوهستانی کاهش دید، وقوع بهمن، کولاک و در مناطق جنوبی‌تر سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و همچنین احتمال قطعی برق در مناطق روستایی در مناطق سردسیر هم پیش‌بینی می‌شود. این سامانه برای کوهنوردان و عشایر محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که لازم است به آن توجه شود.
به‌گفته کارشناس هواشناسی کشور در ادامه هشدار نارنجی لازم است فعالیت‌های عمرانی محدود شود و راهداری‌ها برای انجام فعالیت‌های برف‌روبی آمادگی لازم را داشته باشند. توصیه می‌شود در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی شود. رفیعی ادامه داد: از اواخر امروز یکشنبه از ادامه بارش‌ها در مناطق غربی کشور کاسته می‌شود، اما این مناطق بارش‌های پراکنده دارند و کاهش نسبی دما را تجربه می‌کنند. استان‌های گلستان، مازندران، خ‌رأسان شمالی و شمال خ‌رأسان رضوی بارش‌ها را با شدت بیشتری از سر می‌گذرانند. با خروج این سامانه از شرق کشور، سایر مناطق، آسمان صاف خواهند داشت.‌ وزش باد شدید امروز یکشنبه هم در کشور پیش‌بینی می‌شود. وزش باید شدید در دامنه‌های جنوبی البرز ازجمله تهران، سمنان و نوار شرقی کشور تجربه می‌شود و دربرخی نقاط سبب گرد و خاک می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید