• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 بهمن 1402
کد مطلب : 216989
+
-

صدای پای عیدی کارگری

براساس مصوبه مزد 1402، مبلغ عیدی و پاداش آخر سال کارگران مشمول قانون کار در سال‌جاری، به‌ازای یک سال کار کامل، حداقل حدود ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان و حداکثر حدود ۱۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان خواهد بود.
به گزارش همشهری، براساس قانون، همه کارفرمایان در کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل 60 روز آخرین مزد را به‌عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از 60روز حداقل مزد روزانه قانونی کمتر باشد و نمی‌تواند از معادل 90روز حداقل مزد روزانه قانونی نیز تجاوز کند.
همچنین مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ 60روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر‌ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده تجاوز کند.
در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه، بیش از مبالغ تعیین شده در قانون پرداخت می‌کنند، عرف کارگاه معتبر است و عیدی و پاداش آخر سال کارگران در این کارگاه‌ها مشمول سقف 90روز حداقل مزد قانونی نیست.
نکته دیگر اینکه در قانون زمان مشخصی برای پرداخت عیدی و پاداش آخر سال تعیین نشده؛ اما طبق روال مرسوم، کارفرمایانی که از نقدینگی و توان مساعدی برخوردار هستند، این مبالغ را به همراه حقوق بهمن‌ماه به نیروی کار خود پرداخت می‌کنند تا آنها به کمک این مبالغ مهلت برنامه‌ریزی برای ایام عید را پیدا کنند و خریدهای احتمالی آنها به بازار شب عید موکول نشود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید