• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216703
+
-

ابلاغ وام کمک‌ودیعه مسکن به ۲۰بانک

 بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف وام کمک‌ودیعه مسکن به ۲۰بانک عامل اعلام کرد: متقاضیان باید در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کنند. به گزارش همشهری، با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار، سقف وام کمک‌ودیعه مسکن در تهران ۲۰۰میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰میلیون تومان و سایر شهرستان‌ها ۱۰۰میلیون تومان و برای مناطق روستایی ۴۰میلیون تومان تعیین شده است.
بانک مرکزی می‌گوید: افرادی که بخواهند این وام را بگیرند، باید دارای اجاره‌‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری البته حداکثر ۶‌ماه قبل از ثبت درخواست باشند و داوطلبان  این وام باید اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. همچنین تمامی متقاضیان و همسرانشان متعهد هستند که در زمان ثبت‌‌نام، فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشند و چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت آنها محرز شود، از فرایند پرداخت تسهیلات حذف شده و درصورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد تمامی تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.
البته بانک‌ها موظف شده‌اند قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم‌دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضیان و همسرانشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام کنند. نکته مهم اینکه وام ودیعه مسکن در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات به مستأجر پرداخت می‌شود و مدت بازپرداخت آن هم حداکثر 5سال خواهد بود.
بانک مرکزی می‌گوید: متقاضی باید متاهل باشد و چنانچه متقاضی مجرد باشد، درخصوص زنان باید بالای 35سال و درخصوص مردان بالای 45سال داشته باشد. البته چنانچه متقاضی تا حداکثر 15روز کاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، بانک مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید