• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216692
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwjAr
+
-

افزایش جمعیت موتورسیکلت

رقابتی بودن بازار موتورسیکلت و افزایش قیمت خودرو، بازار موتورسیکلت را پرطرفدار کرده است

گزارش
افزایش جمعیت موتورسیکلت

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

آمار‌ها نشان می‌دهد برخلاف بازارخودروکه یک بازار انحصاری است بازار موتورسیکلت به یک بازار رقابتی تبدیل شده و درعین حال به‌دلیل افزایش قیمت خودرو وکاهش قدرت خرید مردم، موتورسیکلت به یک کالای جانشین برای خودرو تبدیل شده است. به‌گزارش همشهری‌شواهد میدانی نشان می‌دهد میزان استفاده مردم ایران از موتورسیکلت روزبه روزدرحال افزایش است و با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو در بازار داخلی میزان تمایل مردم به استفاده از موتورسیکلت افزایش یافته است.برهمین اساس می‌توان گفت موتورسیکلت به یک کالای جانشین برای خودروهای ارزان تبدیل شده است به‌ویژه اینکه نگاهی به آمارها مهر تأییدی بر این فرضیه است.
 
10سال انتظار برای خودرودار شدن!
بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول سال‌های گذشته و به‌ویژه از سال1397 قیمت خودرو با رشد زیادی مواجه شده است و همین موضوع منجر شده قدرت خرید مردم برای خرید خودرو کاهش یابد. برخی محاسبات نشان می‌دهد از سال1397 تاکنون زمان انتظار خرید خودرو بیش از 2برابر شده است. سال۹۷ میانگین زمان انتظار برای خرید یک خودروی داخلی یا مونتاژی صفر با اختصاص دادن تمام حقوق، 53 ‌ماه بوده که در سال‌جاری این رقم به 113‌ماه رسیده است. خودرو اولی‌ها اگر تمام حقوق خود را پس‌انداز کنند، بعد از گذشت ۱۰سال می‌توانند خودرو خریداری کنند. این در شرایطی است که در سال۹۷ زمان انتظار به‌طور میانگین ۴سال‌ونیم بوده است.  دراین دوره میانگین قیمت خودرو 12برابر افزایش یافته درحالی‌که میزان حداقل حقوق فقط 5.7برابر رشد کرده و از یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار تومان به ۸میلیون تومان رسیده که تنها ۵.۷برابر قبل است. در چنین شرایطی خرید موتورسیکلت که البته از گرانی مصون نمانده، هم به صرفه است و هم خرید آن در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود؛ به‌طوری که با درنظر گرفتن حداقل حقوق می‌توان یک موتورسیکلت استاندارد و به روز خریداری کرد. برخی عوامل دیگر ازجمله افزایش ترافیک در سطح شهر، کم هزینه‌تر بودن استفاده از موتورسیکلت، بهره‌وری در زمان و کاهش زمان تردد با موتورسیکلت ازجمله دلایل فراگیرشدن استفاده از موتورسیکلت است.

بازار موتورسیکلت برخلاف خودرو رقابتی است
یکی از عوامل مهم در افزایش ضریب نفوذ موتورسیکلت تعیین قیمت‌های رقابتی در بازار موتورسيكلت است که منجر به ایجاد تعادل در قیمت شده است.
 قیمت‌ها ی فروش موتورسیکلت اگرچه متناسب با تورم رشد می‌کند اما واقعی‌تر است و شرایط سهل‌تری برای خرید موتورسيكلت از سوی تولیدکننده‌ها به‌دلیل فضای رقابتی تعیین می‌شود. به‌طوری‌که خریداران حتی با اقساط بلندمدت هم می‌توانند صاحب یک موتورسیکلت شوند.
طبق آمارهای موجود صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از ۴۴کارخانه تولیدی است که با ۱۶هزار نفر نیروی کار مستقیم و بیش از ۸۰هزار نفر نیروی کار غیرمستقیم فعالیت می‌کند.
تولید این شرکت‌ها در سال گذشته 61درصد افزایش یافته و در 9 ماهه امسال نیز جمع کل تولید این شرکت‌ها به 435هزارو 735نفردستگاه رسیده که اگر این رویه در فصل زمستان هم ادامه یابد می‌توان گفت تیراژ تولید موتورسیکلت امسال به 580هزار دستگاه خواهدرسید که بالاترین رکورد از سال1395 تاکنون است. همه این رکورد‌ها به‌دلیل افزایش تقاضای مردم برای خرید موتورسیکلت به‌وجود آمده است. رکورد بیشترین میزان تولید موتورسیکلت در ایران به نیمه اول دهه80 بازمی‌گردد که سالانه بیش از یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در ایران تولید می‌شد و حتی در سال1383 تیراژ تولید به یک‌میلیون‌و360هزار دستگاه رسید. این آمارها نشان می‌دهد که صنعت موتورسیکلت‌سازی‌ ایران برخلاف صنعت خودرو‌سازی‌ که به‌صورت انحصاری در اختیار فقط چند شرکت است به یک بازار رقابتی تبدیل شده و همین رقابت به عاملی برای تعیین قیمت‌های تعادلی تبدیل شده است.
تعیین قیمت‌های تعادلی باعث می‌شود قیمت محصول نزدیک به ارزش ذاتی و واقعیت‌های بازار باشد و همین عامل، اثر مهمی در جذب مشتری‌ها دارد. به‌نظر می‌رسد الگویی که در تولید موتورسیکلت به‌کار گرفته شده است باید در بازار خودرو نیز به‌کار گرفته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید