• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216697
+
-

دنیا روی انگشت روبات‌های دوپا

پیشرفت در زمینه ساخت و تولید روبات‌های انسان‌نما در کنار مزایایی که دارد، کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار


روبات‌ها درحال تبدیل شدن به یک واقعیت غیرقابل انکار در دنیا هستند. آینده‌ای تسخیرشده با روبات‌ها، بیش از همیشه به ما نزدیک است و این در عین هیجان‌انگیز بودن کمی هم ترسناک خواهد بود.
افزوده‌شدن هوش مصنوعی به چنین روبات‌هایی، همه ما را به یاد مجموعه فیلم‌های نابودگر (ترمیناتور) و آن صحنه‌های خشن و ترسناک می‌اندازد! ‌اینکه بسیاری از مشاغل خدماتی با حضور روبات‌های همه‌کاره از بین بروند هم وحشتناک است، اما در مجموع مزایای وجود روبات‌هایی که در امور پزشکی مانند جراحی از راه دور می‌توانند جان خیلی‌ها را نجات دهند را نمی‌توان انکار کرد. با این مقدمه، چند روبات معروف و عجیب را معرفی می‌کنیم.

شرکت تسلا متعلق به ایلان ماسک، اخیرا از روبات انسان‌نمای خود به‌نامOptimus Gen2، رونمایی کرده است. نمونه اولیه این روبات با پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی خود یعنی Optimus Gen1 همراه است. این روبات جدید علاوه بر اینکه 10کیلوگرم سبک‌تر از نسخه قبلی است، 30درصد هم سرعت عمل بیشتری دارد و دارای حرکات بیشتری شبیه به انسان است. این روبات همچنین دارای محرک‌ها و حسگرهای طراحی‌شده بیشتری است. گردن این روبات دامنه حرکتی بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد و دست‌هایش با 11درجه آزادی، حس لامسه بیشتر در تمام انگشتان ایجاد کرده است. چنین چیزی به روبات اجازه می‌دهد، اشیای ظریفی مانند تخم‌مرغ را به‌راحتی جابه‌جا کند.


شرکت چینی روباتیک یونیتری (Unitree)روباتی انسان‌نما ساخته است که یکی از بهترین‌ها در حفظ تعادل در میان روبات‌های دوپای جهان محسوب می‌شود.
 گفته می‌شود Unitree H1 نخستین روبات انسان‌نمای همه منظوره است که 90هزار دلار قیمت دارد. این روبات مجهز به دوربین عمق و لیدار سه‌بعدی بوده و قادر است محیط اطراف خود را به‌صورت سه‌بعدی ترسیم کند. این ویژگی به روبات یونیتری اجازه می‌دهد تا درک دقیقی از اشیاء و سطوح نزدیک خود داشته باشد و امور محوله را راحت‌تر و با دقت عمل بیشتری به انجام برساند.



روبات آسیمو توسط شرکت خودروسازی هوندا ژاپن طراحی و ساخته شده است. از سال2015 تاکنون آسیمو پیشرفته‌ترین روبات انسان‌نما در جهان محسوب می‌شود. این روبات در سال2000معرفی شد تا یک دستیار سیار چندمنظوره باشد. آسیمو با آرزوی کمک به افرادی که فاقد تحرک کامل هستند، ساخته شده است. این روبات انسان‌نمای ژاپنی برای کار در محیط‌های واقعی با توانایی راه‌رفتن یا دویدن بر روی 2پا تا حداکثر سرعت 6کیــلومـــتر در ســـاعت طراحــی شـده است. یکی از این روبات‌های آســیمــــو اکنــــــــــــون بخشی از جاذبه‌های علم و نوآوری در دیزنی‌لند است و از سال2005 یــــک نمایـــش 15دقیـــــــقه‌ای برای تمامی بازدیدکنندگان اجرا می‌کند.




روبات انسان‌نمای سورنا یک در سال1387 توسط دانشگاه تهران رونمایی شد. این روبات 145سانتیمتر قد و 45کیلوگرم وزن دارد و با 12درجه آزادی در پایین‌تنه، 8درجه آزادی دست‌ها و 2درجه آزادی سر، مجموعا 22درجه آزادی دارد. در ادامه، نسل‌های بعدی این روبات ایرانی ارائه شد. سورنا2 و سورنا3 مدرن‌تر از نسل نخست این روبات بودند و سرانجام در سال1398، شاهد ارائه سورنا4 با درجه آزادی43 بودیم. این روبات با قد170سانتیمتری، از نظر امکانات به‌مراتب پیشرفته‌تر از نسل‌های پیشین خود است. ‌
انجمن مهندسین مکــــــــــانیــــــــــــــــک آمریکا (ASME) از «ســـــــورنا۴» به‌عنوان یکی از ۱۰روبات انسان‌نمای شاخص سال۲۰۲۰ میلادی نام برده است.‌





 

این خبر را به اشتراک بگذارید