• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216676
+
-

جنوب ایران پر از مسافر می‌شود

بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال سفرهای نوروزی بیشتر خواهند شد

گردشگری
جنوب ایران پر از مسافر می‌شود

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

سفرهای نوروزی ایرانی‌ها از یک‌ماه‌ونیم دیگر آغاز می‌شود و امسال پیش‌بینی می‌شود جنوب کشور نوروزی بسیار شلوغ را پشت‌سر بگذارد. با این حال، ستاد هماهنگی خدمات سفر در کشور نگران تامین سوخت، نان، آرد، اسکان و حمل‌ونقل مسافران نوروزی است، چون آنطور که مصطفی فاطمی، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور به همشهری گفته است، موضوع حمل‌ونقل و تامین مایحتاج مسافران نوروزی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امسال ستاد هماهنگی خدمات سفر است. نوروز سال گذشته بیش از 57میلیون سفر در ایران ثبت شد و حدود 12میلیون نفر نیز در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی کشور اقامت کردند. نوروز سال جدید اما پیش‌بینی می‌شود که علاوه بر مسیرهای همیشگی مسافران نوروزی، جنوب ایران یکی از پر‌مسافرترین سال‌های پیش‌رو را داشته باشد. اما مهم‌ترین مشکلات موجود در مسیر گردشگری نوروزی امسال چیست و استان‌های کشور با چه دغدغه‌هایی مواجه شده‌اند؟

28دستگاه برای مسافران نوروزی بسیج شده‌اند
مصطفی فاطمی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر:
با توجه به اینکه بخش زیادی از سفرها به‌ویژه در تعطیلات نوروز به جنوب کشور و مخصوصا مناطق آزاد انجام می‌شود، به‌منظور هماهنگی‌های بین‌بخشی همکاری‌های خوبی بین سازمان مناطق آزاد و معاونت گردشگری شکل گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است. نوروز امسال ۲میلیون نفر به قشم رفتند و این منطقه به‌تنهایی به‌اندازه ۱۰ استان کشور پذیرای گردشگران بود.

نان، سوخت و امنیت جاده‌ها مشکل مسافران انزلی است
علی مطهری، معاون فرهنگی - اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی:
مسافران انزلی، بیشتر از تهران هستند و در 10‌ماه نخست سال ۱۱میلیون مسافر با انگیزه گردش  و تجارت به منطقه آزاد انزلی سفر کردند. اکنون بیش از یک‌ ماه تا آغاز سفرهای نوروزی مانده و تأمین آرد، نان، سوخت، اقلام بهداشتی، درمانی و ایمنی برای مسافران نوروزی ضروری است.

مشکلات کیش در سفرهای نوروزی
ناصر قاسمی‌نیا، سرپرست مدیریت توسعه گردشگری و میراث‌فرهنگی منطقه آزاد کیش:
یکی از مهم‌ترین مسائل پیش‌‌روی کیش، مدیریت حمل‌ونقل گردشگران است. تأمین خطوط هوایی مورد نیاز و فراهم‌آوردن بستر لازم برای ورود مسافران با خودرو از طریق دریا، رویکرد مورد نظر است. تأمین سوخت شناورها، ذخیره سوخت، آرد و غلات که سال گذشته چالش‌آفرین شد برای نوروز۱۴۰۳ الزامی است.

چابهار؛ فاقد زیرساخت گردشگری برای مسافران نوروزی
سعید ریگی، سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار:
چابهار با مشکلات زیادی برای تأمین سوخت مسافران مواجه است. این منطقه اقامتگاه و مجتمع بین‌راهی ندارد. جاده‌ها ناایمن هستند و زیرساخت مناسب هم ندارند. تردد ماشین‌های سوختکش از جاده‌ها هم معضل است. شناورها مشکل تأمین سوخت دارند و تعداد پروازها هم کم شده است.‌ حاضریم یارانه بدهیم تا این مشکل حل شود.

قشم و مشکل سوخت و پرواز مسافران نوروزی
ابراهیم رستم گورانی، مدیر گردشگری منطقه آزاد قشم:
مسافران قشم علاوه بر کمبود پرواز مشکل تامین سوخت نیز دارند و در این شرایط کارت آزاد سوختگیری پاسخگوی نیاز مردم بومی قشم نیست. بنابراین تأمین سوخت مورد نیاز در تعطیلات نوروز، اضافه‌کردن پمپ بنزین‌های سیار و لایروبی اسکله‌های ویژه استفاده لندیگراف برای ساماندهی ورود گردشگران اهمیت زیادی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید